Saturday 1 October 2011

Tips Untuk Menceburkan Diri Dalam Hobi Astronomi

Untuk artikel kali ini saya akan kongsikan tips untuk orang mahu dan baru menceburkan diri dalam hobi astronomi. Saya tulis tips ini berdasarkan pengalaman saya yang sedikit dalam hobi ini. Bermulanya saya dalam hobi astronomi adalah ketika rancangan Wonders of the Solar System berkumandang di kaca telivision di UK pada tahun 2010. Sejak itu saya mula menceburkan diri dalam hobi ini secara serius. Berikut adalah sedikit sebanyak tips yang dapat membantu anda yang meminati astronomi, namun tidak tahu mahu bermula di mana.

1) Sertai forum-forum astronomi/langgan majalah berkaitan astronomi/ikuti laman web astronomi

Perkara pertama yang patut dibuat oleh peminat bidang astronomi adalah menyertai forum-forum astronomi di Internet. Selain itu majalah-majalah astronomi akan memberikan banyak pengetahuan dan informasi baru berkenaan hobi berkenaan. Walaubagaimanapun, saya dapati majalah astronomi agak sukar di dapati di Malaysia, jadi alternatif kepada majalah astronomi adalah laman web astronomi. Forum merupakan tempat ahli astronomi amatur bertukar-tukar info serta tips astronomi. Forum juga boleh di jadikan tempat untuk bertanya, serta mencari review teleskop serta peralatan astronomi yang lain. Saya menyertai forum astronomi selama enam bulan lebih awal sebelum membeli teleskop pertama saya. Antara forum-forum yang boleh di sertai ialah:


Astronomy forum.net adalah forum untuk semua peminat astronomi dari seluruh dunia. Cloudynight pula terkenal di UK, serta terkenal dengan review teleskop yang pelbagai. Manakala falak online merupakan forum astronomi Malaysia yang sering mengiklankan aktiviti-aktiviti astronomi di Malaysia. Untuk individu yang baru menceburkan diri dalam hobi ini, Astronomy forum.net merupakan forum yang terbaik.

Sekiranya anda mempunyai akaun twitter, adalah di galakan untuk mengikuti tweet berkaitan dengan astronomi.

2) Peralatan astronomi terbaik adalah peralatan yang selalu di gunakan

Sesudah mengikuti forum-forum, serta laman web berkaitan astronomi, anda pasti mahu memiliki peralatan sendiri. Sesetengah forum menjadi ruang untuk ahli mempamerkan kemampuan peralatan astronomi mereka, ada yang canggih, harga ribuan ringgit, ratusan pound, ratusan dollar. Namun, sekiranya ini kali pertama anda mahu membeli peralatan untuk mencerap, ada baiknya anda abaikan alatan canggih-canggih dan bersaiz besar serta mahal.

Peralatan astronomi terbaik untuk permulaan adalah peralatan yang selalu digunakan. Saya mencadangkan teleskop newtonian bersaiz 90mm ke atas. Sekiranya anda tidak mampu untuk membeli teleskop bersaiz 90mm ke atas, saya cadangkan anda gunakan binokular sebagai permulaan. Binokular bersaiz 10x50 (50mm) merupakan binokular popular dikalangan ahli astronomi amatur.
Mencerap mengunakan Binokular juga memberikan kepuasan, Gugusan bintang, mudah di lihat serta berpeluang melihat satellite merentasi langit. (laporan cerapan lama)

Saya juga kurang menggalakan teleskop yang menggunakan mount automatik. Lebih baik duit itu di salur kepada saiz optik dari di salurkan kepada mount automatik yang barangkali boleh rosak, masalah software dan sebagainya. Pilihlah teleskop manual, ia lebih mudah di kendali. 

Orion XT4.5, Saiznya lebih kecil dari yang di sangkakan, mudah dibawa, namun diameter 4.5inch memberikan kepuasan maksimum untuk permulaan dalam hobi ini

Teleskop pilihan saya adalah dari jenis dobsonian, manual, mudah di kendali, murah dan imej nya baik. Sekiranya berkemampuan belilah dobsonian bersaiz diameter 8inchi. Namun teleskop Dobsonian Orion XT4.5 (4.5inch) bersaiz kecil dan mudah dibawa kemana-mana, menjadikan ianya boleh selalu digunakan. Untuk maklumat lebih lanjut berkenaan teleskop, Cloudynights forum menghidangkan review yang panjang dan berinfomasi untuk dibaca. Selain itu laman scoperiviews juga amat boleh dipercayai dan menghidangkan ratusan jenis teleskop.

Sekali lagi, lebih mudah digunakan, lebih selalu digunakan, lebih baik teleskop/peralatan tersebut.

3) Jangan terburu-buru untuk melakukan fotografi.

Astrofotografi merupakan suatu cabang dalam hobi ini yang memerlukan masa untuk di pelajari. Bagi yang baru menceburi hobi ini, astrofotografi boleh menjadi pembunuh kepada hobi astronomi. Untuk menghasilkan imej yang baik, peralatan yang berkualiti diperlukan. Ini bermakna peralatan yang mahal. Imej galaksi, gugusan bintang, nebula, boleh di ambil tetapi memerlukan exposure yang tinggi. Ini bermakna anda memerlukan mount  berkemampuan untuk Autotracking, pastinya perlu stabil, camera mahal, ccd yang mahal etc.  Jadi kos yang tinggi melumpuhkan semangat untuk menceburi bidang ini.

Tanpa kemampuan mengambil gambar berkualiti, tidak bermakna kita tidak boleh merasa seronok dengan hobi ini. Namun, sekiranya anda masih mahu melakukan astrofotografi, tetapi mempunyai bajet yang rendah maka di sini saya akan kongsikan cara peminat astronomi 'miskin' menikmati hobi astronomi ini.

a)Lukiskan cerapan anda.(Pencil Imager)

Di dalam forum astronomi, saya berjumpa dengan insan-insan yang pandai melukis. Jadi mereka lukiskan apa yang mereka lihat dari teleskop mereka. Ahli astronomi seperti Sir Patrick More juga melakukan perkara yang sama. Kos, sangat minimum, cuma skecth pad dan pencil! 

Lukisan kawah bulan yang dilukis oleh Paul Hill, seorang ahli astronomi amatur dari London UK

Tidak pandai Melukis??

b) Kamera Kecil (Compact Camera)

Kamera kecil boleh digunakan untuk merakam, cuma letakan lensa kamera anda pada eyepiece dan tekan shutter. Ianya mudah digunakan untuk merakam gambar bulan. Namun sekiranya mahu merakam imej planet ,anda mungkin perlu menggunakan 'digiscoping bracket'. Ia adalah adapter yang boleh memegang camera anda pada eyepiece untuk tujuan fotografi. Video planet dapat dirakam menggunakan teknik afocal. Untuk maklumat lanjut, bagaimana boleh menggunakan camera kecil untuk astrofotografi, lawati forum-forum astronomi seperti astronomi.net. Sekiranya anda telah mempunyai camera kecil, jadi kos tidak menjadi masalah. Mungkin anda cuma perlu mengeluarkan wang untuk adapter. Kos nya lebih murah (separuh lebih murah) dari camera astronomi (untuk planet) berjenama seperti celestron dan orion. Kualiti imej hampir sama dengan camera astronomi berjenama yang saya sebutkan tadi. Imej dan video yang saya rakam adalah menggunakan teknik ini, sila rujuk log cerapan saya serta galeri gambar di sebelah atas blog.
Teknik afocal dalam merakam gambar objek cerapan
Adapter membolehkan video bulan dan planet di rakam dengan lebih stabil

c) Web Cam

Ya, Web cam, sekiranya anda menyertai forum astronomi, biasanya akan ada bahagian untuk ahli astronomi yang menggunakan web cam berkongsi imej mereka. Cara mengubahsuai webcam juga ada di bicangkan. Imej yang dihasilkan sama seperti camera orion/celestron(untuk planet) yang berharga jauh lebih mahal (80-120pound sterling).
Web cam yang di ubah suai untuk astrophotografi. Kos yang minimum. Lawati astronomy forum.net untuk maklumat lanjut.

Sekali lagi, forum boleh dijadikan medium untuk belajar teknik fotografi berbajet rendah. Kita juga dapat berkongsi dengan rakan-rakan yang menggunakan teknik yang sama. Saya merancang untuk mengubah suai web cam untuk fotografi. Bahan-bahan sedang di kumpulkan dan saya masih belum mempunyai masa untuk berbuat demikian.

4) Tulis Log cerapan

Dan nasihat sayayang terakhir, untuk meneruskan hobi ini, adalah digalakan untuk anda menulis log cerapan. Ada boleh menulisnya dalam buku nota kecil, apa yang anda lihat, tarikh, waktu,keadaan cuaca, perlatan dsb. Tambahkan maklumat dengan menamakan objek/kawah(sekiranya bulan) yang anda lihat. Lakarkan apa yang anda lihat di dalam log cerapan.
Contoh log cerapan ringkas mengenai planet musytari yang ditulis oleh Tim Jones dari Nottingham UK. 
Selain dari pada buku nota, anda juga boleh berkongsi log cerapan di dalam blog. Lakaran, imej yang di ambil juga boleh di kongsikan. Dengan ini hobi astronomi tidak terhenti sekadar mendongak kelangit, tanpa memikirkan kejadian-kejadian yang di lihat. 

Sekali lagi, forum juga boleh di jadikan tempat untuk berkongsi log cerapan. Ianya lebih menarik jika dapat berkongsi dengan rakan-rakan di fb/twitter/google+ dan sebagainya. Dengan itu hobi astronomi ini akan ada faedah yang signifikan untuk diri sendiri dan rakan-rakan. Sekian

Selamat Menceburkan Diri Dalam Hobi Astronomi!!!!

2 comments:

  1. wah bestnya ... makasih tuan untuk perkongsian ni .
    sangat2 berguna .!
    kalau bole study depan2 kan best .

    ReplyDelete