Tuesday 9 July 2013

Selamat Menyambut Ramadhan (Laporan Cerapan Hilal)

Tarikh: 8 Julai/ 9 Julai 2013
Tempat: Labuan (UMSKAL 8Julai, Kg Sg Lada Labuan 9 Julai)

Ramadhan 2013 kali ini saya berpeluang menyaksikan proses cerapan hilal yang dilakukan oleh Jabatan Mufti di Labuan di UMS kampus antarabangsa Labuan. 

Pada 8 Julai 2013 sebagai mana yang semua sedia maklum anak bulan tidak kelihatan walaupun cuaca cerah di Labuan. Hal yang demikian kerana umur bulan ketika cerapan lebih kurang 3 jam. Fasa bulan baru (New Moon) bermula pada Jam 3:15 petang waktu Malaysia.
Bergaya dengan surveyor ketika cerapan diatas menara pentadbiran UMSKAL
Lebih kurang 28 Jam selepas conjuction, sekali lagi saya mencari peluang untuk menyaksikan sendiri anak bulan. Kali ini bertempat di Kg Sg Lada, dikawasan tapak cadangan untuk pembinaan balaicerap di Labuan. Cerapan di anjurkan oleh Jabatan Mufti dan antara yang hadir adalah pelajar-pelajar SMA MAIWP Labuan.

Di sebabkan saya tidak berpengalaman mencerap anak bulan, saya kemas barang dan teleskop saya lebih awal kerana saya sangka bulan telah terbenam dan keadaan cuaca di ufuk berawan. Kira-kira jam 7pm hilal ramadhan kelihatan. Agak tinggi juga kedudukan nya sebelum terbenam. Saya tidak merakamkan gambar tetapi gambar hilal sempat dirakamkan oleh kawan saya dengan teknik afocal (handheld) Iphone pada eyepiece teleskop orion XT4.5.
Hilal Ramadhan yang diramkamkan menggunakan Iphone yang dipegang pada eyepiece. Gambar oleh Syed Nasir

Keadaan ufuk berawan ketika cerapan. 10x50 visionking, Maksutov Cassegrain dan Skywatcher refractor.

Gambar kabur dari binokular.

Secara peribadi saya merasakan satu kepuasan apabila melihat anak bulan melalui binokular. FOV yang luas serta keselesaan melihat dengan kedua-dua belah mata mengatasi teleskop-teleskop yang ada ketika cerapan. Tapi dari segi kemampuan mengambil gambar sudah pastilah teleskop mengatasi binokular.

Insya'Allah akan banyak lagi sesi mencerap anak bulan yang akan saya lakukan akan datang.

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan. Selamat Berpuasa!

No comments:

Post a Comment