Friday 13 May 2011

Mikroskop Poket dan Forensic Marking

Sudah lama rasanya tidak menulis, di sebabkan urusan-urusan lain yang lebih penting. Walaupun bulan Mei banyak menjanjikan peristiwa-peristiwa penting astronomi, namun saya rasa, saya tidak berkesempatan nak menulis mengenainya. Cukup sekadar saya share beberapa artikle serta berita di facebook.
Natural History Museum Pocket Microscope

Post kali ini mengenai satu alat optik yang baru saya beli dari Amazon.co.uk. Bukan teleskop, tapi mikroskop. Baru-baru ini saya tertarik dengan microskop poket National History Museum di Amazon. Walaupun sekadar mainan, teleskop berkenaan mendapat rating yang sangat tinggi dari pengguna. Hampir 70 orang dari pembeli memberi 5 bintang dan cuma seorang dari 86 pembeli memberi satu bintang. Kebanyakan pengguna berpendapat kualiti mikroskop poket ini sangat baik berbanding dengan harganya yang cuma GBP5.00. Nilai kegunaan untuk pendidikan juga sangat tinggi terutama untuk guru-guru biologi. Mikroskop ini mudah di bawa untuk aktiviti di luar kelas di hutan, gunung, tasik dan sebagainya. Imej yang di hasilkan juga jelas jika dibandingkan dengan harganya. Berikut adalah dua imej yang sempat saya ambil menggunakan Mikroskop berkenaan:
Sel bawang, jelas kelihatan bentuk sel yang tersusun.

Dua butir gula, struktur kristal gula jelas kelihatan.
Forensic Marking

Memandangkan saya sudah mempunyai mikroskop ringkas, saya gunakan mikroskop berkenaan untuk meneliti DNA Forensic Marking yang di beri oleh pihak polis ketika saya tinggal di Birmingham dahulu. Forensic Marking digunakan untuk menanda barang-barang berharga agar dapat di kesan pemiliknya sekiranya barang tersebut di curi. 
Selecta DNA: Tiub gam Selecta DNA disertakan dengan pelekat Selecta DNA sebagai amaran kepada pencuri
Forensic marking berkenaan mengandungi bahan fluorescent yang hanya boleh kelihatan di bawah cahaya ultra ungu (UV). Gam fluorescent berkenaan juga mengandung bintik-bintik micro yang mengandungi nombor siri yang hanya boleh di lihat dengan mikroskop. Nombor siri berkenaan didaftarkan atas nama pemilik dan berada dalam simpanan pihak syarikat SELECTA DNA yang membekalkan produk berkeaan kepada pihak polis
Forensic Marking/SELECTA DNA tanpa cahaya UV. Perhatikan bintik-bintik hitam yang terkadung dalam gam berkenaan. Sekiranya di letakan dengan jumlah yang sedikit, gam fluorescent tidak akan kelihatan dengan mata kasar

SELECTA DNA bercahaya dibawah cahaya UV. 

Bintik hitam di bawah mikroskop poket Natural History Museum. Nombor siri sama dengan nombor siri pada pelekat dibekalkan serta berdaftar atas nama saya beralamat di Birmingham.
Forensic Marking atau lebih dikenali di UK dengan nama SELECTA DNA ini merupakan suatu pelaburan bagi membantu mencegah jenayah kecurian di kawasan berisiko tinggi. SELECTA DNA ini di beri secara percuma kepada penduduk yang tinggal di kawasan kes kecurian yang tinggi. Kawasan-kawasan yang di bekalkan dengan SELECTA DNA ini akan di letakan papan tanda amaran kepada pencuri-pencuri. Secara tidak langsung dapat mencegah daripada kecurian berlaku.

Kesimpulan:

post kali ini merupakan post 2 dalam 1, kesimpulan yang pertama dapat saya buat adalah mikroskop poket yang saya beli baru-baru ini sangat berkualiti jika hendak dibandingkan dengan harganya. Saya sangat menggalakan guru-guru biologi untuk membeli mikroskop berkenaan untuk aktiviti-aktiviti luar kelas.

Untuk maklumat lanjut berkenaan spesifikasi Natural History Museum Pocket Microcope, sila lawati http://www.nhmshop.co.uk/darwin/pocket-microscope/product.html. Harga di laman web National History Museum adalah 3 pound lebih mahal dari harga di Amazon.

kesimpulan yang kedua adalah berkenaan dengan forensic marking. Saya tidak dapat mengesahkan sejauh mana keberkesanan sistem SELECTA DNA berkenaan. Namun saya fikir ada baiknya kerajaan Malaysia mula  melabur untuk sistem-sistem seperti ini untuk kebaikan rakyat jelata.

Untuk Maklumat lanjut mengenai SELECTADNA sila lawati www.selectadna.co.uk.

2 comments:

  1. betulke elaun kena ptong sbb tiket flight?
    nanti dapat metrik dkat cam perak o sngor gtau la.boleh ak dtg test teleskop xt10.kk. ^^

    ReplyDelete
  2. xtepat.. xda elaun kena potong.. semua nya legal...

    ak dapat matrik mana xpeting..ko dapat matrik dekat ngn ak ke x..hahahaha..

    ReplyDelete