Monday 13 September 2010

Happy Birthday JOHN L DOBSON



14 september 2010 merupakan ulangtahun kelahiran John L Dobson yang ke 95..emmm...nama macam familiar, siapa dia dan apa kene mengena John L Dobson dengan saya???

Hint.....My lovely "little Hubble" Orion XT10 Classic DOBSONian telescope.. John L Dobson adalah orang yang bertanggungjawab mencipta model teleskop jenis dobsonian. Di katakan bahawa separuh dari teleskop di dunia adalah jenis dobsonian.

DOBSONIAN=AK47???

Saya suka nak menganalogi telescope dobsonian ini sebagai AK47, di dalam dunia perang dan revolusi AK47 memainkan peranan yang penting dalam peperangan dan revolusi serta jatuh bangun nya sesebuah kerajaan.. Mengapa??? AK47 murah, mudah di hasilkan dan mudah di Gunakan..

Dalam dunia amatur astronomy pula, Dobsonian teleskop bertanggungjawab dalam perkembangan astronomy amatur di seluruh dunia.. Bagai mana?? John L Dobson mencipta teleskop ini dengan menggunakan barang murah dan ringkas, tetapi mempunyai aperture yang besar. Sehingga sekarang ada kumpulan-kumpulan yang membuat telescope jenis ini sendiri tanpa di beli dari mana-mana pengedar!!!!! tetapi tentulah memerlukan masa dan Komitmen..

Kebaikan dan kelemahan teleskop jenis dobsonian

Kebaikan

1)Murah, contohnya XT10 10'' diameter cuma berharga GBP450. Jika nak di bandingkan telescope jenis refractor yang menghasilkan imej yang sama, harganya mungkin berkali ganda. Begitu juga dengan teleskop jenis maktsukov atau Schmidth Cassegrain.

2) Mudah. Mudah dipasang Orion XT10 Saya cuma mengambil masa 20minit untuk dipadang. Dan kini setiap kali nak guna..angkat je.. Tidak seperti Equatorial Mount ataupun mana-mana teleskop jenis GOto yang kadang-kadang menyukarkan Beginner seperti saya

3)Light Bucket. BErkemampuan tinggi untuk mencerap Deep Sky Object dengan details.

Kelemahan

1) Dobsonian tidak ada auto tracker. tidak seperti EQ mount yang boleh dipasang DC motor padanya, pengguna dobsonian perlu menggerakn dobsonian secara manual

2) Secara langsung menidakan fungsinya untuk astrophotography

3) dobsonian bersaiz 10" keatas sukar untuk di bawa kemana-mana

4)Tidak bagus untuk kawasan yang mempunyai light pollution yang tinggi. Maklumlah Dobsonian ni Light Bucket

Terima KAsih John L Dobson

Apa-apapun saya amat mengkagumi peranan yang di mainkan oleh teleskop dobsonian dalam dunia astronomy. Saya ramai mengenali Amatur astronomer yang sudah lama berkecimpung dalam bidang ini, teleskop dobsonian pasti ada dalam senarai alatan mereka. Hatta, ED, yang merupakan penulis Website Scopereviewer juga mengakui dobsonian merupakan suatu teleskop yang hebat. Tidak semestinya besar, teleskop 4.5" Orion US pun mendapat review yang baik oleh beliau.

Barangkali sesiapa yang berminat mungkin boleh mendapatkan teleskop orion xt4.5 ini sebelum orion menamatkan pengeluarannya.



No comments:

Post a Comment