Tuesday 29 March 2011

Orion Apex 90mm Maksutov-Cassegrain compact telescope

  1. Bulan March sudah hampir berakhir. Saya tidak sempat menulis mengenai geografi bulan pada bulan ini, walaupun telah saya rancang sejak bulan Febuari lepas. Semoga ada kesempatan di bulan mendatang. ( Its end of March already, I did not have opportunity to write about the geography of the moon this month even though I plan to write it since last February. Hopefully I've got time to do it next month)
  2. Sebagaimana sedia maklum, alatan astronomi saya yang pertama merupakan teleskop orion XT10 newtonian (dobsonian Mount). Kualiti imej teleskop ini sangat tinggi dan mudah di gunakan.Tak sabar rasanya nak balik ke Malaysia untuk observation menggunakan XT10. ( As you might already know, my current telescope is Orion XT10 Newtonian with dobsonian mount. The image quality from this telescope is very high and it is very easy to use.I can't wait to use it when I go back to Malaysia.)
  3. Walaubagaimana pun, satu perkara yang menjadi kekurangan XT10 adalah saiznya yang besar menyebabkan ianya sukar di bawa ke tempat-tempat lain. ( The down side of Orion XT10 is its size. It is so big (for me) and not really portable)
  4. Jadi saya memperkenalkan teleskop ke dua saya:  Orion Apex 90mm Maksutov Cassegrain Compact Telescope. (Hence, I would like to introduce you to my second telescope: Orion Apex 90mm Maksutov Cassegrain Compact Telescope)
Cantik Teleskop Apex 90mm boleh di gunakan dengan hanya dipasang pada Tripod biasa
(Orion Apex 90mm is can be use with ordinary camera tripod)

Barangkali gambar pertama nampak besar, Ini saiz sebenar Apex 90mm. Compact dan Mudah dibawa kemana-mana
(Orion Apex is so small and portable)

Teleskop jenis maksutov cassegrain agak berbeza sedikit dengan newtonian, Namum konsep nya menggunakan cermin masih sama
(Maksutov Cassegrain Telescope is a bit different from Newtonian Telescope, However, both of them is a reflector)

Teleskop di sertai dengan padded  bag memudahkan ianya di bawa ke mana-mana sahaja. Set teleskop ini tidak termasuk tripod, eyepiece 25mm serta correct image finderscope di sertakan. Cuma satu perkara yang saya kurang puas hati dengan teleskop ini. Finder bracket( pemegang findersope) di perbuat dari plastik dan nampak tidak kukuh. Harap-harapnya semua ok:p

Malam ni langit mendung dan esok pula kena pergi sekolah. Semoga langit cerah keesokan harinya!!!!

( Orion Apex come with padded bag, 25mm eyepiece,as well as correct image finder scope. There is only one thing that I'm not really satisfied with this scope; The finder bracket is made from plastic and doesn't seems durable. I hope everything is going to be fine with this scope.
It's cloudy tonight, and I've got to go to school tomorrow. Hopefully, we got a clear sky tomorrow !!)

No comments:

Post a Comment