Saturday 2 April 2011

Log Cerapan: Saturn dua hari sebelum opposition

Object: Saturn
Equipment: Orion Apex 90mm Maksutov Cassegrain 
Date:01/04/11
Time: 2100-2300
Saturn menerusi Orion Apex 90mm, gambar di ambil dari video yang dirakam menggunakan Nikon Coolpix Camera

Kedudukan  bulan Saturn pada Jam 2256 01/04/11, Hanya Titan yang kelihatan menerusi Orion Apex 90mm (gambar dihasilkan dari website WWU Planetarium).
  1. Langit cerah seperti yang diramalkan, saya menunggu sehingga pukul 9 untuk mencari saturn yang sepatutnya sudah terbit seawal selepas matahari terbenam
  2. Ini merupakkan pertama kali saya menggunakan Teleskop Orion Apex 90mm Mak-Cass. Kiranya Saturn merupakan 1st light saya untuk telescope ini.
  3. Secara keseluruhan setup agak mudah cuma pada awalnya saya agak struggle untuk biasakan diri dengan tripod. Memandangkan saya guna tripod camera biasa, agak sukar untuk halakan arah teleskop secara tepat.
  4. Tidak sukar untuk saya cari saturn, saya jadikan buruj biduk sebagai reference. 
  5. Imej: Imej yang saya lihat dengan menggunakan eyepiece 25mm adalah sangat jelas. Saturn ring juga jelas kelihatan walaupun ianya kelihatan sangat kecil. 
  6. pada mulanya saya tidak nampak mana2 bulan saturn. Tapi lama kelamaan, selepas mata saya telah adapt dengan suasana gelap, saya mula nampak Titan. Satu2  nya bulan saturn yang saya nampak dengan menggunakan telescope ini. 
  7. Saiz teleskop ini sngt kecil dibandingkan dengan Orion XT10, namun Orion tidak pernah mengecewakan saya, Imej yang saya perhatikan sangat jelas dan cantik walaupun diameter cermin cuma 90mm. Gambar diatas merupkan gambar yang saya ambil dengan menggunakan camera digital biasa. Titan tidak kelihatan dalam gambar, namun kedudukan Titan seolah2 berada di bawah Saturn.
  8. Berikut adalah video yang sempat saya rakamkan malam semalam:


Semoga langit cerah sepanjang cuti spring yang bakal menjelang. Bercadang untuk mencuba teleskop Orion XT4.5 milik kawan di Birmingham. Sekian

No comments:

Post a Comment