Sunday 4 December 2011

Birdwatching: Blue-Tailed Bee-Eater 2

Ini hari kedua memerhatikan burung di belakang rumah akak saya. Tak merancang untuk memerhati burung pada hari ini. Tapi tadi cuaca sedikit baik dan saya dengar burung berkicauan. Jadi saya set up kan teleskop dan camera.

Berkenaan dengan nama tempatan burung ini. Saya tidak jumpa nama melayunya. Cuma saya rasa ianya sejenis raja udang. Walaupun artikel wikipedia di dalam bahasa inggeris membezakan kingfisher dan bee eater. Persamaan saintifik antara kingfisher dan bee eater adalah kedua-duanya daripada order coraciiformes. Entah mengapa saya merasakan sains disebalik haiwan dan unggas lebih sukar dari astronomi. 

Gambar yang saya ambil bukanlah berkualiti baik, tidak seperti gambar yang diambil menggunakan kamera dan lensa yang mahal. Saya cuma gunakan teleskop astronomi saya untuk memerhati hidupan liar. Ada baiknya dari menunggu awan yang sentiasa menyeliputi langit malam. Teknik fotografi adalah teknik yang sama saya lakukan untuk merakamkan planet. Berikut adalah gambar yang saya rakamkan pada hari ini.













Tunggul pohon yang sudah mati menjadi tempat burung ini hinggap. Di sekelilingnya terdapat banyak serangga berterbangan. Saya dapat lihat burung ini terbang dan mendapatkan serangga. Saya tidak berjaya merakam gambar burung dengan serangga, barangkali ada limitation dalam peralatan yang digunakan (teleskop tidak stabil, kamera perlahan etc).

Walaupun tidak sebaik kamera mahal saya berpuas hati dapat memerhati unggas hanya dari tingkap bilik tidur. Video rakaman burung ini akan saya muat naik nanti. Sekian.

Kemaskini:

Video rakaman pemerhatian burung 4/12/11


No comments:

Post a Comment