Sunday 1 April 2012

Sekitar Copernicus dan Lembah Alpine

Objek: Bulan
Tarikh: 01/04/12
Masa: Jam 2000- 2100
Cuaca: Baik, cerah dengan sedikit tompokan awan nipis. 
Teleskop : Orion XT10

1 April 2012, Bulan baru beberapa hari selepas fasa suku pertama. Waktu ini masa terbaik untuk mencerap Copernicus. Saya perhatikan setiap kali saya mencerap bulan, terlalu banyak rasanya yang saya nak tulis berkenaan dengan cerapan saya. Jadi pos kali ini saya tumpukan pada beberapa ciri sahaja.

Copernicus

Copernicus merupakan kawah besar yang boleh dilihat dari bumi dengan cuma peralatan seperti binokular. Di bahagian utara dan barat laut copernicus terdapat banyak gunung, makala disekelilingnya terdapat kawah-kawah sekunder. Berikut adalah imej Copernicus yang berjaya saya rakamkan.

Copernicus, kawah paling besar dalam gambar





Gambar berlabel: Bulatan kuning menunjukan Ghost Crater Stadius. Kawah yang telah ditegelamkan oleh lava dan hampir tidak kelihatan. Namun samar-samar nampak bentuk bulatan yang tinggal.
Dua kawah di bahagian selatan(barat daya) copernicus adalah kawah Reinhold (besar) dan Reinhold B (kecil). Tidak jauh dari Copernicus dibahagian timur laut terdapat kawah Eratosthenes. kawah kecil dibahagian utara Copernicus adalah kawah Gay-Lussac. Perhatikan garisan pada arah barat daya Gay-Lussac. Itu merupakan Rimae Gay-Lussac. Salah satu dari contoh rille lurus pada bulan selain rupes recta (lereng lurus). Menurut Virtual Moon Atlas, perisian percuma yang saya gunakan, peralatan minimum untuk mencerap Rimae Gay-Lussac adalah teleskop reflector 300mm. Saya gunakan teleskop 254mm. Bukan sahaja dapat mencerap, bahkan saya dapat merakam ciri tersebut. Kawah yang kelihatan seperti lubang kunci pada bahagian selatan adalah Fauth dan Fauth A. Kedua-dua kawah tersebut mempunyai nama gelaran ''hole of lock''.

Alpine Valley (Vallis Alpes)

Vallis Alpes, Garisan besar disebelah kanan kawah (Plato)










Mare Imbrium Berlabel: A Montes Recti, B Montes Teneriffe C Mons Pico dan D Mons Spiztbergen. ABCD adalah kesan tinggalan Inner ring Mare Imbrium. Perhatikan garitan kuning membentuk suku bulatan. E adalah Mons Piton. (Mons/Montes= Gunung dalam bahasa latin)
Gambar diatas merupakan imej berhampiran kawah Plato dah sebahagian (bhg utara) dari Mare Imbrium. Vallis Alpes merupakan garisan disebelah kanan kawah besar (plato). Ini merupakan Lembah ke 3 yang saya cerap selepas Vallis Rheita dan Vallis Schroter. Pada ketika ini Vallis Alpes tidak kelihatan jelas. Mungkin imej yang jelas dan cerapan yang baik boleh dilakukan sekiranya saya mencerap bulan sehari lebih awal. Vallis Alpes merupakan ciri yang mudah dicerap.

Kawah plato di dalam gambar rajah kelihatan mempunyai permukaan lantai yang rata. Namun sebenarnya terdapat kawah-kawah kecil di dalam kawah Plato. Saya gagal mencerap kawah-kawah kecil berkenaan. Barangkali ianya dapat dicerap jika cerapan dilakukan sehari lebih awal.

Perhatikan banjaran Gunung dibahagian selatan Plato. Ia sebenarnya diding Mare Imbrium yang telah di tengelamkan oleh limpahan lava. Boleh dilihat banjaran gunung itu seakan membentuk Bulatan. Paling kiri adalah Montes Recti, tengah adalah Montes Teneriffe  dan kiri (dibawah plato) adalah Montes Pico. Akan datang saya akan cuba rakamkan gambar penuh Mare Imbrium yang memperlihatkan kesemua puncak gunung (Montes Spitzbergen tidak ada dalam gambar).

Ciri lain

Ciri lain yang saya cerap semalam adalah kawah Clavius, Tycho, Rupes Recta Mere Frigoris, Mons Appeninnus dll.

Lunar 100

Bulan lepas saya lawati forum-forum astronomi yang telah lama saya tinggalkan. Dalam satu forum bulan, ahli forum ada membincangkan lunar 100. Lunar 100 adalah senarai ciri bulan untuk dicerap. Senarai ini di tulis oleh Charles A Wood dalam majalah Sky and Telescope pada April 2004. Saya cuba untuk mencerap kesemua 100 ciri yang dicadangkan. Akan datang barangkali saya akan set up page untuk senarai Lunar 100 yang telah saya cerap.  Dalam Cerapan 1 April saya berjaya mencerap ciri no, 3,5,6,9,15,19,23,26. Senarai ini disusun mengikut kesukaran untuk mencerap. Barangkali mengambil masa beberapa tahun untuk saya lengkapkan senarai ini. 

Kemaskini:


Gambarajah berlabel

No comments:

Post a Comment