Friday 27 April 2012

Titan

Tarikh: 27/04/12
Masa : Jam 2030-2135
Object : Zuhal
Teleskop: orion XT10
Kali terakhir mencerap 1 April. Maknanya 25 hari cuaca mendung dan hujan waktu malam dalam bulan April.  Hampir 2 minggu lepas berlakunya Opposition Zuhal, Zuhal masih berada pada kedudukan yang baik untuk di cerap. Selain dari Zuhal, td sempat juga cerap bulan dan Zuhrah. Zuhrah berbentuk sabit hampir sama dengan fasa bulan hari ni. Tiada gambar Zuhrah atau bulan saya rakam.

Saya tumpukan pada Zuhal. Pada Magnifikasi 48x saya boleh lihat sau bulan Zuhal iaitu Titan. Pada Magnifikasi 96x saya lihat 4 bulan Zuhal termasuk Titan. Pada magnifikasi 160x saya cuma lihat Titan. Selain dari pada bulan-bulan Zuhal ada juga bintang bermagnitud ~10 berhampiran Zuhal. Saya hampir ingat ianya bulan. Titan bermagnitud 8. 

Berikut adalah gambar yang saya rakamkan untuk cerapan kali ini.
Zuhal dan salah satu bulan nya Titan (kabur2 tapi telah saya labelkan).
Sengaja saya tak naikan kontras gambar diatas untuk melihatkan kedudukan Titan pada cerapan kali ini. Titan adalah bulan Zuhal yang paling besar. Pada cerapan bulan lepas (22/3 dan 17/3) saya tidak rakamkan mana-mana bulan Zuhal . Nampaknya kali ini berjaya saya rakamkan buat kali pertamanya. Saya tidak pasti sama ada Jarak Zuhal ada kaitan atau tidak, atau mungkin keadaan cuaca, atau mungkin kali ini kedudukan Titan membolehkan saya merakamnya.  Yang pasti, Jarak antara Zuhal dan bumi pada cerapan ini, lebih hampir dari cerapan 22/3 dan 17/3(Stellarium). 

Ciri pada Zuhal kelihatan sama seperti cerapan lalu. Cassini Division jelas dan jalur pada planet Zuhal juga kelihatan.

Sekian

Update:

Gambar Zuhal yang dirakam pada malam cerapan.. Titan tiada dalam gambar..


No comments:

Post a Comment