Friday 23 March 2012

Zuhal berlabel

Objek: Zuhal
Tarikh: 22/03/12
Masa: 2300-2330
Teleskop: Orion XT10

Post ni untuk tulis sikit pasal cerapan zuhal semalam. Semalam cuaca kira ok, tapi tahu kenapa tak nampak banyak bintang. Pernah sekali cerah sampai nampak bima sakti(milky way). Waktu tu ijtimak Zuhrah dan Bulan.

Semalam Zuhal melalui magnifikasi 48x hanya menampakkan 3 bulan nya. Pelik.. mungkin saya tidak pandang betul-betul. Saya nampak Dione , Titan dan Rhea. Tethys tidak kelihatan padahal magnitud kecerahan hampir sama dengan Dione. Mungkin sebab berada 'dekat' dengan Zuhal. Jadi saya tak perasan. Hari ni nampaknya penglihatan tak berapa baik, mungkin ada awan, atau Zuhal tak cukup meninggi lagi ke?? Saya terpaksa tunggu zuhal terbit meninggi atas beberapa sebab, 1) supaya kesan atmosfera kurang, 2) kawasan saya mencerap ada pokok kelapa. Jadi saya kena tunggu Zuhal ada atas pokok kelapa dulu:p.

Dibawah adalah gambar Zuhal. Mungkin gambar tak berbeza dengan cerapan 17/03 lalu. Saya rasa sampai bulan depan (waktu Istiqbal) pun mungkin perbezaan tak kan ketara sangat. Lagipun saya gunakan teleskop dobsonian, dan rakam gambar guna teknik afocal (letak kamera kat eyepiece).

Zuhal; Cassini Division jelas kelihatan di atas gelang zuhal.
Apa yang saya nak tambah dalam post kali ini adalah gambar berlabel. Saya cuba labelkan gambar di atas bagi menunjukkan apa yang saya lihat.

Gambar berlabel cerapan 22/03/12


Walaupun samar-samar, saya pasti yang saya lihat cassini Division. Disebabkan Cassini Division memisahkan Gelang A (A ring) dan Gelang B ( B ring), jadi saya boleh labelkan A dan B dalam gambar di atas. Cuma C ring saya tak pasti. Saya tak lihat waktu cerapan. Cuma bayang saya?? Bayang-bayang Zuhal masih di situ dan awan zuhal juga kelihatan.

Itu saja untuk laporan cerapan kali ni. Walapupun saya rasa cerapan akan datang tak banyak perbezaan, tapi saya masih berharap ada benda baru yang saya rakamkan akan datang. Sekian.

No comments:

Post a Comment