Saturday 26 May 2012

3 Cara Murah dan Selamat Cerap Transit Zuhrah!

Apa itu transit Zuhrah?

Transit Zuhrah adalah fenomena dimana Planet Zuhrah berada betul-betul di antara Matahari dan Bumi. Dari Bumi, Zuhrah akan kelihatan seperti bulatan hitam yang kecil bergerak melintasi Matahari. Pada masa dahulu data transit Zuhrah digunakan untuk menentukan jarak antara matahari dan bumi serta jarak bumi dengan planet lain. Kajian moden terkini termasuk menggunakan data dari transit Zuhrah (kecerah matahari etc) untuk mencari planet diluar sistem Suria (exoplanet). 

Bila Transit Zuhrah berlaku?

Transit Zuhrah sebelum tahun 2012 berlaku pada tahun 2004. Pada tahun ini, transit Zuhrah akan berlaku pada 6 June 2012 (Malaysia). Ini mungkin transit terakhir yang akan kita lalui memandangkan transit seterusnya akan berlaku pada tahun 2117 dan 2125. Dua transit Zuhrah dipisahkan dalam masa 8 tahun yang kemudiannya diikuti dengan jarak masa antara 121 tahun setengah dan 105 tahun setengah untuk transit yang seterusnya berlaku. Rajah dibawah menunjukan pola masa berlakunya transit Zuhrah.

Rajah 1 pola masa transit Zuhrah (tahun) (Sumber: www.transitofvenus.org)
Rajah 2: Lokasi transit Zuhrah boleh dicerap (Sumber Nasa)
Rajah 3: Masa berlakunya transit Zuhrah (Bawah kanan). Masa didalam Universal Time.(Sumber:Nasa)

Masa dalam waktu Malaysia (6 Jun 2012) adalah seperti dibawah:
I = 06:09:38
II = 06:27:34
Greatest= 09:29:36
III = 12:31:39
IV = 12:49:35

Cara Murah dan Selamat Cerap Transit Zuhrah

1) Pinhole projector

Tanpa menggunakan sebarang peralatan optik, transit Zuhrah boleh di cerap dengan menggunakan pinhole camera. Ini membolehkan transit dicerap beramai-ramai dengan selamat dan murah. Walaubagaimanapun imej yang dipancarkan melalui pinhole agak malap dan tidak jelas. Untuk memastikan Zuhrah boleh dilihat, lubang kamera perlulah kecil dan jarak diantara lubang dan skrin perlulah jauh. (lebih kecil lubang, lebih malap imej yang dipancarkan). 

Dr Hugh Hunt mereka pinhole projector yang boleh dan telah digunakan untuk mencerap transit Zuhrah pada Tahun 2004. Beliau mengunakan cermin mengantikan skrin yang kemudiannya imej yang pada cermin dipantulkan pada skrin yang berada didalam bilik gelap berjarak 30m dari projector. Maklumat terperinci mengenai rekabentuk serta imej cerapan boleh dilihat pada laporan beliau.

Selain daripada itu, rekabentuk pinhole projector biasa boleh didapati didalam laman web Explotorium.

2) Cermin Mata Gerhana (Eclipse Shades)

Transit Zuhrah boleh dilihat dengan mata asalkan kita menggunakan filter yang sesuai. Walaupun kecil, saiz Zuhrah boleh dilihat oleh kebanyakan orang tanpa menggunakan peralatan optik. Dibandingkan dengan saiz matahari jika dillihat oleh manusia, saiz Zuhrah adalah 32 kali lebih kecil. Cermin mata gerhana matahari ataupun cermin keselamatan yang digunakan untuk pengimpal #14 boleh digunakan untuk mencerap planet Zuhrah. Cermin mata gerhana matahari boleh di beli di StargazerOnlineStore dengan harga hanya RM6 seunit.

3)Guna Binokular untuk pancarkan imej Matahari

Binokular merupakan peralatan optik yang biasa ada di dalam setiap rumah, ataupun mudah didapati. Dengan menggunakan binokular lama ataupun yang murah dan kurang berkualiti, imej matahari dapat di pancarkan ke atas skrin dan transit Zuhrah dapat dicerap dengan mudah. Cara ini selamat dan imej yang dihasilkan amat jelas. Walaubagaimana pun, beberapa langkah keselamatan perlu diambil. Jangan lihat secara terus dengan mata melalui binokular( tanpa filter matahari), dan pastikan binokular tidak terlalu lama didedahkan dengan matahari. Gunakan sebelah bahagian binokular sahaja. Video dibawah menerangkan teknik ini secara ringkas:

Video dibawah pula menunjukan cerapan transit Zuhrah 2004 dengan menggunakan teknik yang sama


 


Mendung?

Sekiranya cuaca di kawasan anda mendung pada 6 Jun 2012 pada masa yang sayan nyatakan diatas. Tayangan venus transit secara live khas dibawakan oleh Nasa dari puncak Mauna Kea Hawaii. [LINK]

Selamat Mencerap Transit Zuhrah 2012!

Link

No comments:

Post a Comment