Sunday 27 May 2012

[Cerapan] Rimae Ariadaeus

Objek: Bulan
Teleskop: Orion XT10
Tarikh: 27/05/12
Masa : Jam 2015-2135
Cuaca: Cerah, awan tidak menutup bulan tapi penglihatan tidak berapa baik.

Cerapan bulan kali ini ada penambah baikan dari yang sebelum nya. Buat kali pertama kali ni bawa pen dan list serta peta bulan waktu cerapan (lampu suluh cahaya merah sekali). Dalam erti kata lain, kali ni bukan main tengok dan ambil gambar sahaja, tapi ada target dan betul-betul mencatat cerapan (walaupun tak terperinci sangat).

Senarai target saya ambil dari senarai Lunar100 ( Charles A. Wood 2004). Saya cuba cerap #82,#89 Linne dan Valentine Dome. Disebabkan kedua-dua ciri ni dah berada hampir diakhir senarai, jadi ianya sukar dicerap. Saya rasa, saya nampak apa yang dimaksudkan dengan Valentine dome pada cerapan kali ini. Tapi boleh jadi juga apa yang saya nampak bukan Valentine dome. Tak pasti samada Valentine Dome boleh dicerap dengan magnifikasi 160x. 

Imej yang saya rakam tidak memuaskan. Tiada penambahbaikan dari segi peralatan sebaliknya saya nak gunakan apa yang ada semaksimum mungkin. Hari ini ciri seperti Rupes Altai saya dapat lihat dengan jelas. Pernah saya tulis laporan cerapan Rupes Altai. Rupes Altai berada pada #7 dalam senarai.  Ianya merupakan ciri lereng pada bulan yang besar dan mudah dilihat.
Rupes Altai, lereng berliku dalam gambar diatas. Dihujungnya ada kawah Piccolomini

Ciri lain yang mudah dilihat pada cerapan kali ini adalah Rima Ariadaeus(#29)(Rille). Ianya salah satu contoh rille lurus pada bulan. Tidak jauh dari Rima Ariadaeus terdapat 2 kawah yang kelihatan serupa. Sabine dan Ritter. Kedua-dua kawah ini mudah dicerap. Rimae Ariadaeus tidak jelas dengan magnifikasi 96x. Saya hanya dapat lihat dengan mag 160x. Kedua-dua Sabine dan Ritter saya selesa cerap dengan magnifikasi 96x. Sabine dan Ritter berada pada #38 dalam lunar100.
Garisan A adalah Rimae Ariadaeus, B Cayley Plains C Sabine dan Ritter dan D(sebelah kiri) kawah Dionysius

Cayley plains adalah ciri pada bulan yang rata tanpa kawah. Kedudukannya pada bahagian timur kawah Cayley (Rajah). Namun dalan cerapan saya bahagaian barat laut kawah Cayley juga kelihatan rata. Mungkin perlu magnifikasi lebih tinggi untuk cerap Cayley plains (dataran). Cayley plains berada pada #50 dalam lunar 100.

Dionysius merupakan kawah yang tidak jauh dari kawah Sabine dan Ritter. Dionysius dikatakan mempunyai sinar kawah (#93 Lunar 100). Namun saya tidak lihat apa-apa sinaran yang keluar dari kawah Dionysius pada cerapan kali ini.

Nota: 4 Jun 2012, Gerhana bulan separuh. Lebih kurang lepas Maghrib. Jangan lepaskan peluang untuk saksikan gerhana bulan pertama tahun 2012.

No comments:

Post a Comment