Tuesday 5 June 2012

Cerapan Transit Zuhrah 2012

Objek: Zuhrah/Matahari
Tarikh: 6 Jun 2012
Masa : 9:45-10:15pagi/ 12:00-12:30tengahari
Peralatan: Binokular Celestron 10x50
Cuaca: Mendung


Walaupun cuaca mendung dapat juga saya mengintai ke matahari melihat Zuhrah melintasi disk matahari. Mula-mula saya cerap guna eclipse shade. Tengok secara terus. Titik hitam nampak jelas (kalau rabun, pakai cermin mata, kemudia guna eclipse shade). Permandangan yang sangat menarik.

Kemudian saya bawa keluar binokular yang dah siap diikat pada tripod. Imej matahari saya pancarkan pada skrin (kertas A4 putih yang dilekatkan pada fail keras).  Imej Zuhrah sangat jelas dan mudah di kenal pasti. Titik hitam yang bulat nampak berbeza dengan sunspot pada matahari. Cuaca mendung sepanjang cerapan, tapi Alhamdulillah dapat rakam beberapa ketika apabila awan tidak tutup matahari.

Berikut adalah beberapa gambar yang saya ambil:








4 gambar diatas berserta masa. Perhatikan pada 1222 Zuhrah sudah hampir 'keluar' dari disk matahari. Untuk mengakhiri post kali ini saya sertakan video yang saya rakamkan ketika transit zuhrah 2012. Walaupun pada zaman moden ni banyak video berada kat internet dan semua orang boleh tonton tanpa terlepas peristiwa unik ini. Saya gembira dapat melakukan cerapan sendiri walaupun dengan cara yang mudah dan simple. Sekian.


Nota Tambahan:

Saya sediakan link ke website serta blog lain yang buat coverage transit zuhrah 2012:

Dr Rowi melakukan cerapan di Kelantan dan dapat merakam gambar unik transit venus+kapal terbang
http://drrowi.blogspot.com/2012/06/double-transit-di-pantai-mek-mas.html

Gambar-gambar transit seluruh dunia dari website BBC
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-18336544

Begitu juga Robi Ale Romero yang bangun seawal pagi untuk mencerap transit dari paris. Berikut adalah gambar yang beliau rakam: )



















Tak cukup gambar-gambar yang diambil dari bumi, Solar Dynamics Observatory ada merakam gambar sempena transit Zuhrah 2012. Berikut adalah Youtube video yang di buat berdasarkan gambar yang diambil:)




No comments:

Post a Comment