Thursday 28 March 2013

Prime Focus Astrophotography

Tarikh: 28/03/13
Masa: 7.30pm-9.15pm
Cuaca: awan nipis. Penglihatan kurang memuaskan.
Teleskop: Orion XT4.5, Orion Apex 90mm Maksutov Cassegrain
Tempat: Kolej Matrikulasi Labuan

Pos pendek malam ini berkenaan dengan cerapan ringkas yang dilakukan selepas maghrib tadi. Saya dan rakan mencuba untuk melakukan cerapan di tapak cerapan baru. Kami pilih di atas menara pentadbiran kolej matrikulasi Labuan.

Objek yang pertama di cerap adalah Musytari(jupiter). 2 bulan kelihatan jelas seakan menari mengililingi Musytari. Imej menerusi Orion XT4.5 sangat jelas. 3 atau 4 jalur awan pada permukaan Jupiter dapat di perhatikan. Saya seakan dapat melihat GRS menerusi Orion XT4.5. Cuma apabila saya cek semula pada software Jupiter 2, kedudukan GRS tidak berada ditempat yang saya lihat ketika cerapan. (akan datang akan cerap menggunakan filter berwarna).

Objek seterusnya adalah Orion Nebula. Nebulosity (awan) nebula lebih baik berbanding cerapan ketika di padang kolej. Penambah baikan ini mungkin disebabkan mata kami telah disesuaikan dengan keadaan gelap. Kami berada jauh dari lampu jalan. Namun lampu-lampu jalan sekeliling kolej serta lampu dari blok kediaman pelajar terus menjadi tirai menghalang bintang-bintang di langit menunjukan persembahannya. Secara jujur, saya telah lupa bagaimana Orion Nebula melalui XT10. Saya tidak ingat ada perbezaan dengan apa yang yang saya lihat dengan XT4.5.

Objek seterusnya adalah bulan. Bulan berada pada 98% penuh dan semakin mengecil. Imej bulan secara visual menerusi Orion Apex Mak-Cass tidak berapa cantik. Keamatan cahaya bulan menghilangkan kontrast kawah. Tiada perbezaan(sekali imbas) apabila filter berwarna digunakan dalam cerapan.

Pada malam ini juga kali pertama saya menggunakan kaedah Prime Focus untuk merakam gambar. Ini satu perkara baru kerana selama ini kaedah yang saya gunakan adalah afocal. Pada mulanya kaedah prime focus cuba digunakan dengan Orion Xt4.5. Namun kami gagal untuk mendapatkan focus pada bulan. Ini telah kami jangka dengan lebih awal.

Orion Apex 90mm Mak Cass memang saya beli kerana berangan-angan untuk melakukan prime focus photography. Tapi ianya terhenti disebabkan kos. Perlu disedari pada cerapan ini mount yang kami gunakan tidak mempunyai kemampuan untuk 'track' objek. Justeru Imej hasil cerapan kami tidak mencapai jangkaan kami. Walaubagaimana pun, focus dapat dicapai dengan teleskop Mak-Cass. Berikut adalah gambar set up prime focus (Kamera Nikon, model tak pasti) bersama teleskop Orion Apex Mak Cass.
Live View dari kamera Nikon

Orion Apex Mak-Cass 90mm dengan kamera DSLR

Prime Focus, Sambungkan kamera pada teleskop tanpa lens atau eyepiece.

No comments:

Post a Comment