Tuesday 2 April 2013

Vixen Porta II Mount

Disebabkan saya sudah lama tidak menulis(dan baru sahaja mula menulis kembali) terdapat beberapa perkara berkenaan aktiviti astronomi serta peralatan saya yang tidak saya catatkan di blog ini. Salah satu peralatan yang saya beli ketika saya tidak menulis adalah Alt Az Mount, Vixen Porta II mount.

Grab n Go Scope
Vixen Porta II dengan OTA 90mm Orion Mak Cass

Vixen Porta II mount adalah satu daripada pelaburan saya di dalam bidang astronomi. Dengan menggunakan Mount ini, saya tidak lagi menggunakan tripod kamera bagi tujuan cerapan dengan Orion 90mm Mak Cass. Asalnya Orion Mak Cass saya beli sebagai Grab n Go scope di sebabkan saiz Orion XT10 saya yang terlalu besar. Kini Orion 90mm Mak Cass menjadi teleskop utama saya memandangkan saya di tempatkan di Labuan. Justeru, pembelian Vixen Porta II dengan harga RM1500(tidak termasuk penghantaran ke Labuan) melengkapkan kemampuan Orion 90mm Mak Cass.

Tripod Mount ini diperbuat daripada Aluminium. Berat keseluruhan mount ini adalah 5.7kg dan mampu menampung teleskop seberat 5kg.



Mudah digunakan

Vixen Porta II mudah digunakan dibandingkan dengan Mount beginner yang lain. Ianya tidak memerlukan apa-apa set up. Cuma pasangkan teleskop pada mount dan ianya boleh terus digunakan. Mount ini adalah manual dan tidak boleh mengikuti objek secara automatik. Ianya mudah digunakan bagi tujuan visual bukan photography.

Terdapat 2 tombol yang mengawal Altitude(atas bawah) dan Azimuth(kiri kanan) teleskop. Pergerakan teleskop tidak lagi bergegar seperti menggunakan tripod. Syarikat Orion patut menarik dakwaan bahawa Teleskop Orion Mak Cass boleh digunakan dengan tripod kamera.
Allen keys melekat pada magnet dan tidak jatuh

Control Knob (atas Alt) bawah Az

Terdapat 2 allen keys pada mount yang diletakkan dibawah lapik getah mount. Ianya boleh digunakan untuk melonggarkan/mengetatkan pergerakan Alt Az agar boleh ditolak dengan tangan dan pada masa yang sama boleh digerakan secara perlahan dengan tombol

Tripod ini juga disertakan dengan eyepiece tray. Tapi saya tidak gunakan eyepiece tray kerana tidak praktikal. Saya terpaksa membawa eyepiece tray kemana-mana dan menyukarkan set up sedangkan eyepiece boleh disimpan dalam beg/tool box.
Kelemahan

Vixen Porta II juga ringan dan mudah dibawa ke mana-mana. Walaubagaimana pun, objek yang berada 90 darjah dari ufuk(Zenith) tidak boleh di cerap memandangkan teleskop tidak boleh dihalakan terus ke Zenith. Ini merupakan satu kelemahan set up yang saya gunakan. Tambahan pula finderscope Orion 90mm Mak Cass saya tidak berada pada posisi atas (sebaliknya dibawah). Barangkali kerana perbezaan brand. Namun ianya tidak terlalu menganggu cerapan. Terdapat aksesori yang boleh dibeli (mount plate) untuk mengatasi masalah ini. Plate berkenaan beharga RM450. Saya tangguhkan dulu pembelian plate berkenaan.

Keseluruhan

Secara keseluruhan, mount ini ringan, mudah dipasang dan dibawa kemana-mana(portable). Ianya juga stabil dan memudahkan cerapan visual dengan pergerakan Alt dan Az perlahan. 

walaubagaimana pun, objek yang berada di Zenith sukar dicerap. Objek yang berada tinggi menyebabkan eyepiece berada pada kedudukan yang tidak sesusai/selesa untuk digunakan. Mount ini tidak sesuai jika anda mahu terlibat dengan astrophotography secara serius.

Sekiranya anda mahukan Grab n Go scope. Kecil dan mudah alih, Orion Apex 90mm Mak Cass bukanlah yang sesuai. Walaupun telah digabungkan dengan Vixen Porta Mount II yang bagus, terdapat teleskop yang lebih portable dan mudah dipakai.

Teleskop tersebut adalah Orion XT4.5 Dobsonian. Imej cerapan teleskop Orion XT4.5 boleh didapati di sini [Laporan Cerapan 1] [Laporan Cerapan 2].

Walaupun Vixen Porta II Alt Az mount sangat baik dan stabil. Dobsonian (sejenis Alt Az mount tanpa tripod) yang ringkas lebih mudah dan sesuai untuk beginner. 

No comments:

Post a Comment