Saturday 6 August 2011

Video Kapal Angkasa Juno berlepas ke Musytari 05/08/11

Semalam, kapal angkasa pertama menggunakan tenaga suria (untuk misi yang jauh dari matahari) berlepas dalam misi untuk mengkasi planet Musytari, Planet terbesar dalam sistem suria yang juga merupakan target kegemaran ahli astronomi amatur seperti saya. Kapal yang berharga 1.1 billion USD di jangka tiba di Jupiter pada Julai 2016. 

Juno di lancarkan di atas roket Atlas 5 dari Stesyen Udara Cape Caneveral tepat jam 12:25 waktu tempatan. Ini selepas beberapa minit tertangguh akibat masalah kebocoran helium di tapak pelancaran. 

Di sebabkan cahaya matahari di Musytari cuma 1/25 keamatan dari apa yang kita terima di bumi, Juno akan sentiasa menghadap cahaya matahari ketika mengorbit planet itu kelak (rujuk video 5). Gambar di bawah adalah gambar kapal angkasa Juno untuk memberi gambaran saiz kapal angkasa berkenaan.

Dilengkapi dengan sensor bagi mengkaji komposisi planet Musytari serta bagi mengesahkan geografi planet samada ianya berbatu, atau pun gas. Selain itu saintis juga mahu mengukur jumlah molekul air di dalam atmospfera Musytari sebagai petunjuk jumlah oksigen di planet itu ketika sistem suria mula-mula terbentuk.

Secara keseluruhan misi ini bertujuan untuk mengkaji asal usul  serta perubahan yang di alami oleh planet Musytari semenjak terbentuknya sistem suria. Bagi ahli astronomi amatur, dan peminat sains angkasa, kapal angkasa Juno bakal merakam gambar yang tidak pernah di rakam sebelum ini. Berkemungkinan memberi prespektif berbeza terhadap 'Great Red Spot' dan kawasan kutub di Jupiter. Semoga kapal angkasa Juno selamat sampai ke Musytari dan dapat menyelesaikan misi dengan jaya nya. Juno akan mengorbit Musytari sebanyak 32 kali sebelum memasuki atmosfera planet berkenaan untuk menamatkan misinya.

Berikut adalah video sekitar pelancaran Juno di atas roket Atlas 5 semalam:

1) Persediaan Sebelum Berlepas



2)T minus 2:22:22 liputan sebelum berlepas



3)Juno berlepas!!!!



4) Simulasi Laluan Juno ke Musytari



5)Simulasi Juno mengorbit Musytari



Sumber: NASA, BBC

Video mengenai Juno juga boleh di dapati di tab video di dalam blog ini..

2 comments: