Thursday 1 September 2011

Bumi dari jauh..Tak nampak apa-apa!

Kalaulah ada makhluk asing melihat bumi dan bulan dari jarak 9.5 juta km, mungkin dia kata ''tak nampak apa-apa pun!''..Sudah tentu, Bumi dan bulan kelihatan sama seperti objek lain di angkasa. ''Tiada apa-apa''....Baru-baru ini saya ada upload gambar bumi dan bulan yang di ambil dari JUNO 9.5 juta km di laman Facebook saya.

 Berikut adalah gambar dari JUNO:

Gambar Bumi dan bulan 9.5 juta km dari Bumi..
 Dan sempena hari raya saya mendapat balasan reaksi yang agak menarik dari seorang sahabat saya. Saya harap dia tidak kisah saya menulisnya tentang nya di sini.. Yang menariknya dia tidak memberi apa-apa komen dari gambar yang diambilnya dari juno, sebaliknya beliau MELUKIS(saya rasa) gambar baru untuk diupload di dalam album barunya ''astro..hehehehe''..hahahahahaha...kemudian saya di tag pada gambar berkenaan..
Kepada sahabat saya. terima kasih, your reaction is precious!!!you made my day!
Gambar bertajuk ''kapal terbang mas menuju bintang kejora''
Ini reaksi saya pada gambar berkenaan di facebook..
Saya               : Apakah ko dah bosan dengan hidup ko??hahahaha (saya tahu ia ada kene mengena dengan       gambar y saya pos sebelum ini)
Sahabat saya: hahaha...ak tgk gmbr ko tu xnmpk pape..tu yg ak tlg lukiskn tu....
Saya               : sebab xnampak apa-apalah gambar tu precious...


Saya setuju dengan kawan saya, gambar dari JUNO mmg xnampak apa-apa..sahabat saya secara semulajadi sedar, bahawa bumi, dari 9.5 juta km ''tiada kelihatan apa-apa''.. komen beliau terhadap gambar berkenaan amat berharga..

dari 9.5 juta km, bumi cumalah titik yang kecil, bulan lebih kecil.. imej bumi pada gambar berkenaan tidak sampai 1% dari keseluruhan gambar...

pada titik kecil itulah, manusia bermusuhan antara satu sama lain. Pada titik kecil itulah manusia berbunuh-bunuhan untuk menguasai ''sebahagian kecil'' dari pada titik kecil yang tidak apa apa2..pada titik kecil itulah ahli politik memaki hamun lawan masing2, menipu, rasuah,memfitnah..hanya kerana mahu menang ''sebahagian kecil dari sebahagian kecil dari sebahagian kecil'' titik kecil itu.....(berapa banyak kecil lah...)

pada titik kecil itulah kita hidup, mencari rahmat Yang Esa.....

Sebelum JUNO mengambil gambar bumi dari 9.5 Juta km, Voyager 1 telah berjaya merakam gambar bumi kira2 6billion km dari bumi..sya pernah kongsikan gambar berkenaan di dalam blog ini.. berikut adalah gambar berkenaan...
bumi dari Voyager 1 kira-kira 6billion km dari bumi
Ahli astronomi Carl Sagan di dalam bukunya ''Pale Blue Dot: A vision of the human future in space'' menulis berkenaan gambar yang di ambil oleh Voyager.




''Consider again that dot.That's here. That's home. That's us. On it everyone you love, everyone you know, everyone you ever heard of,every human being who ever was, lived out their lives. The aggregate of our joy and suffering, thousands of confident religions,ideologies, and economic doctrines, every hunter and forager, every hero and coward,every creator and destroyer of civilization, every king and peasant, every young couple in love, every mother and father hopeful child,inventor and explorer, every teacher of morals, every corrupt politician, every "superstar",.every "supreme leader",every saint and sinner in the history of our species lived there on a mote of dust suspended in a sunbeam The Earth is a very small stage in a vast cosmic arena. Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters.... of a fraction of a dot. Think of the endless cruelties visited by the inhabitants of one corner of this pixel on the scarcely distinguishable inhabitants of some other corner, how frequent their misunderstandings, how eager they are to kill one another, how fervent their hatreds.Our posturings, our imagined self-importance,the delusion that we have some privileged position in the Universe:,are challenged by this point of pale light. Our planet is a lonely speck in the great enveloping cosmic dan our obscurity, in all this vastness,  there is no hint that help will come from elsewhere to save us 
from ourselves. ''

Agak panjang, namun tulisan nya membawa seribu makna kepada kita.betapa kecilnya kita di dunia ini!!!


Saya Akhiri post ini dengan video yang saya fikir menarik dan berkaitan dengan mesej yang cuba di sampaikan kali ini..

No comments:

Post a Comment