Saturday 22 October 2011

Langit Musim Sejuk, Nostalgia sebagai pelajar

Tarikh:23/10/11
Masa: Jam 0030-0100
Objek: Pleiades, Orion Nebula
Peralatan: Orion Apex 90mm Mak Cass, Celestron Upclose 10x50 Binocular
Cuaca: Mendung, Berawan, dan Hujan. Ketika mencerap hujan baru berhenti
Kedudukan Buruj Orion pada jam 0025 23/10/11 dilihat dari langit Melaka.

.
  1. Semalam dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Melaka. Langit nampak cerah. Jupiter jelas waktu dalam perjalanan. Berangan-angan nak mencerap bila sampai ke Melaka
  2. Sampai di Melaka dalam pukul 8.45. Cuaca jadi mendung dan tiba-tiba hujan. Ahh sedihnya. tp biasalah hobi ni. mmg mcam ni.
  3. Pukul 12.30 masih belum mengantuk. Hujan baru berhenti. Buka pintu di belakang rumah (menghadap timur), langit belah timur cerah. Cepat-cepat saya bawa teleskop keluar. Langit belah barat mendung. Jupiter berada di atas kepala. 
  4. Pleiades juga jelas tidak jauh dengan Jupiter. Apa yang mengamit memori ialah 3 bintang yang beratur tak jauh dari Pleaiedes. Boleh dikatakan terbit sebelah timur. Itu Orion Belt. Buruj Orion, Buruj pemburu. 21/22 hb Oktober juga merupakan kemuncak hujan meteor Orionids. Cuaca cuma cerah 30 min, selepas tu hujan balik.
  5. Walaupun sekejap, sempat juga mencerap Pleiades, dan Orion Nebula. Cantik. Ini kali pertama cerap Orion nebula pakai teleskop. Walau macam manapun, saya rasa orion nebula lebih cantik dari binokular 10x50 saya. Sekarang baru saya tahu, binokular betul-betul boleh memberikan kepuasan.
  6. Ini kali pertama saya mencerap Orion Nebula di Malaysia. Sebelum ini di Birmingham dan Twickenham.
  7. Sekarang penghujung bulan Oktober. Di UK musim luruh nak bertukar ke musim sejuk. Langit semalam mengingatkan suasana waktu jadi pelajar.
  8. Waktu musim sejuk, malam panjang, matahari terbenam awal. Dalam perjalanan di waktu gelap, bila mendongak kelangit, mesti lihat Buruj Orion. Pleiades pun menyerikan malam musim sejuk. Langit Musim Sejuk adalah langit yang cantik untuk di cerap. Di Malaysia pun sama, Selepas ini Orion akan terbit lebih awal. Ada peluang untuk cerap Orion Nebula lebih kerap.
  9. Rakan-Rakan, untuk mencari Orion Nebula, cari bintang yang beratur sebaris. Itu adalah tali pingang si pemburu Orion. Dekat bawah tali Pinggang, ada pedang, di tengah2 pedang ada Orion Nebula. Boleh di cerap dengan teleskop ataupun binokular.
  10. 26hb ni merancang untuk collect Teleskop XT10 dibawa pulang ke Melaka. Harapnya semua berjalan lancar. Sekian, catatan ringkas. Tiada sebarang gambar/catatan cerapan. Ini merupakan Log ringkas. Terima kasih kerana membaca.
Buruj Orion si pemburu. M42 ialah Orion Nebula. Betelgeuse bintang red Supergiant. Buruj menghiasi langit musim sejuk.

No comments:

Post a Comment