Saturday 3 September 2011

Mencerap Musytari buat kali pertama di Malaysia

Tarikh Cerapan: 04/09/10
Waktu                : 0030-0200
Objek                 : Musytari (Jupiter)
Peralatan          : Orion Apex 90mm Mak Cass
Fotografi           : Afocal menggunakan kamera compact Nikon coolpix 8Megapixel
  1. Beberapa minit sebelum saya menulis post ini, saya berjaya mencerap Musytari buat kali pertama dengan orion 90mm Mak-Cass.
  2. Sudah pasti imej ada perbezaan dengan orion xt10 dobsonian saya.
  3. Saya dapat melihat 2 equatorial belt dengan sedikit samar2. Ini berbeza dengan teleskop besar. Saya juga cuma dapat melihat 3 bulan Jupiter berbanding 4 dengan teleskop besar saya. Bulan berkenaan adalah Ganymede, Europa, dan Calisto. Io tidak kelihatan.
  4. Saya gagal merakam imej yang baik untuk di kongsikan. Saya akan cuba edit video yang saya rakamkan semasa pencerapan.
  5. Cuaca di Malaysia pula panas dan lembab, tidak seperti yang saya jangkakan, ianya kurang selesa. Jika dulu di UK, cuaca dibawah paras beku menjadi cabaran untuk mencerap, kini cuaca panas, dan lembab menjadi saya rasa kurang selesa. Namun ianya tidak mematahkan semangat saya untuk terus mencerap selama lebih dari sejam.
  6. Tambah menyulitkan, nyamuk di kaki Gunung Ledang ini memang buas. :)... Satu lagi list untuk mencerap di Malaysia adalah Ubat Nyamuk!!!...
  7. Kesimpulanya, saya berpuas hati dengan imej Musytari yang saya lihat. Walaupun pada mulanya imej sukar untuk fokus di sebabkan Musytari berada hampir dengan ufuk, beberapa minit selepas itu Imej bertambah baik apabila Musytari mula ''meninggi di langit''...
  8. Insya'Allah dengan teleskop 10inch mungkin saya akan mendapat imej untuk di kongsi di dalam laporan saya. Teleskop kecil, dengan hanya menggunakan camera tripod + teknik fotografi amatur (afocal) menyebabkan saya tidak mampu merakam imej yang baik. Saya akan cuba insya'Allah kalau di izinkan untuk mengubahsuai web cam untuk planetary photography...
  9. Sekian..Selamat Menyambut Aidilfitri...
Kemaskini:

Berikut adalah imej dan video Musytari yang berjaya saya rakamkan dengan kamera nikon coolpix saya. Bulan Musytari tidak kelihatan. Bulan depan merupakan Jupiter's opposition.. jd jupiter akan kelihatan lebih cerah dari biasa kerana ia berada berdekatan dengan bumi. Saya akan tulis laporan cerapan ketika opposition nanti!!


No comments:

Post a Comment