Tuesday 3 January 2012

Mencerap Zuhal & Bulan

Objek: Zuhal
Teleskop: Orion Mak Cass 90mm
Tarikh: 030112
Masa: ~4 a.m (Malaysia)

Zuhal

Dalam post ucapan awal tahun saya ada mention yang cuaca kat Malaysia mendung dan lembab. Ramalan manusia memang tak tentu. Allah dah izinkan langit cerah, 2 malam sudah. Pagi lepas pukul 12 awan menghilang membiarkan bintang di langit jelas kelihatan. Tingkap bilik menghadap timur, jadi saya tidak keluar rumah untuk mencerap. Cuma dari tingkap bilik sahaja.

Sudah memang menjadi impian sejak dulu lagi membeli teleskop untuk mencerap planet marikh. Rasanya planet marikh sinonim dengan rakyat Malaysia kerana ada mitos-mitos moden berkenaan dengan planet itu. Tapi sejak saya beli telekop 2 tahun lalu masih belum mencerap planet marikh. Hari untuk Istiqbal Marikh semakin hampir. Hari ini saya cuba halakan teleskop ke arah marikh. Masih tidak kelihatan apa-apa detail pada planet berkenaan. Apatah lagi saya cuma guna telekop kecil dan eyepiece 25mm.

Tapi Zuhal berbeza, kecil tapi gelang zuhal masih kelihatan jelas. Zuhal berada jauh dari bumi. Menjelang Istiqbal Zuhal nanti pastinya imej Zuhal melalui teleskop lebih baik. Saya masih ingat dalam tahun lepas ada saya tulis laporan cerapan Zuhal. Saya boleh lihat Titan  ketika itu. Dalam cerapan kali ini bulan zuhal tidak kelihatan. Saya akan pastikan sekali lagi malam ini jika langit cerah. Saya rasa mungkin sebab jarak Zuhal dengan bumi sekarang kira-kira 9 AU. Berikut adalah gambar dan video yang saya rakamkan.
Keunikan gelang Zuhal membolehkan peminat astronomi menghabiskan masa berjam-jam untuk mencerapnya planet ciptaan Allah ini. 


Zuhal kelihatan amat kecil dari teleskop 90mm saya.
Namun Gelangnya jelas kelihatan. Galileo adalah orang pertama mencerap Zuhal dengan Teleskop, namun di sebabkan kualiti optik ketika itu agak rendah, Galileo menyangka Zuhal mempunyai telinga!..

Bulan Jam 6 petang.

Langit 6 petang agak cerah. Saya ambil beberapa gambar bulan. Rindu rasanya lama tidak mencerap bulan. Berikut adalah gambar yang saya rakamkan.
Langit masih biru, bulan juga kelihatan biru.  Gambar saya edit dan menjadikan kawah-kawah jelas kelihatan.

Dalam banyak post saya ada menyebut saya gunakan teknik afocal. Jadi dalam post kali ini saya akan tunjukan set up amatur yang saya gunakan. Berikut adalah gambar ketika merakam imej bulan.
Imej bulan yang di rakam oleh kamera melalui eyepiece.

Kamera di tempatkan di eyepiece teleskop menggunakan camera adapter.
Tamat saya menulis post ini, langit kembali mendung. Semoga akan datang langit bertambah cerah terutamanya menjelang Istiqbal Marikh nanti. Sekian

No comments:

Post a Comment