Friday 10 February 2012

Curiosity Mars Science Laboratory

Pada 26 November 2011, nasa telah berjaya melancarkan Curiosity Rover dalam misi menuju ke planet Marikh. Waktu pelancaran bertepatan dengan kedudukan planet Marikh yang semakin hampir dengan bumi (Opposition 3 Mac 2012). Ianya di lancarkan beberapa minggu selepas pelancaran Phobos Grunt oleh agensi angkasa Eropah untuk mengkaji bulan Marikh (Phobos). Berlaku Masalah teknikal di dalam misi Phobos Grunt (di sahkan berpunca dari cosmic radiation) dan kini ahli astronomi amatur boleh berharap kepada Curiosity Rover. 

Curiosity adalah rover terbesar yang dihantar ke planet Marikh setakat ini. Kaedah Pendaratan Curiosity juga merupakan kaedah yang belum pernah dibuat. Tidak seperti rover yang sebelumnya yang menggunakan  beg udara bagi memastikan pendaratan selamat, Curiosity bakal mendarat di permukaan Marikh dengan menggunakan retrorocket dan kabel (berisiko tinggi).

Curiosity mempunyai kebolehan mengutip sample mineral, mengasingkan serta memproses data melalui pelbagai peralatan termasuk pelbagai jenis spectrometer. Kajian yang dilakukan termasuk memastikan samaada wujudnya hidupan di Marikh sebelum ini. Curiosity rover akan mendarat di kawasan Gale Crater pada permukaan Marikh. Keadaan kawah berkenaan membolehkan banyak sampel di ambil dan membolehkan kajian terhadap kemungkinan wujudnya hidupan sebelum ini dapat di jalankan.

Curiosity dijangka tiba di Marikh pada bulan August 2011. Poster di bawah adalah maklumat bergambar tentang Curiosity rover. Ini termasuk penerangan berkenaan cara pendaratan serta penerangan ringkas berkenaan dengan fungsi Curiosity Rover.

  The Mars rover tool Curiosity will perform numerous scientific experiments of the red planet.
Source Space.com: All about our solar system, outer space and exploration Learn about the Curiosity Mars rover and its unique Sky Crane landing in this SPACE.com infographic.
Source: SPACE.com: All about our solar system, outer space and exploration

[NASA MARS SCIENCE LABORATORY]


No comments:

Post a Comment