Friday 17 February 2012

Mitos 1: Marikh Sebesar Bulan

Saya menulis pos ini sempena istiqbal Marikh bulan hadapan. Saya tahu sudah ramai yang menulis berkenaan dengan 'hoax' planet Marikh. Namun saya tertarik untuk menulisnya sekali lagi. Di dalam siri mitos moden Marikh, ini saya akan membincangkan 2 mitos popular yang beredar dikalangan masyarakat kita, dengan harapan dapat memberikan fakta sebenar dan menamatkan mitos yang berlegar di kalangan masyarakat kita. 

Mitos 1: Marikh sebesar Bulan

Kali pertama saya mendengar marikh sebesar bulan adalah ketika saya belajar di sekolah menengah (tingkatan 3). Tahun itu tahun 2003 di mana Istiqbal Marikh paling hampir dalam tempoh 59 619 tahun akan berlaku. Sekolah menjemput seorang penceramah yang bercerita berkenaan fenomena itu, saya ingat dia dari balaicerap berdekatan. Saya ingat dia menggunakan software seperti celestia (mungkin celestia) untuk menerangkan fenomena berkenaan. Saya ingat dia kata fenomena Istiqbal Marikh berlaku 2 tahun sekali (dengan menggunakan Celestia untuk menerangkannya). Saya tidak pasti samaada ianya datang dari penceramah berkenaan atau tidak, tapi yang pastinya, selepas ceramah itu, ramai yang berkata Marikh akan kelihatan sebesar bulan pada malam itu. Saya lihat kelangit senja arah timur (nampak Gunung Ledang dari sekolah), langit mendung, dan saya fikir, saya telah terlepas suatu yang menarik yang tidak pernah berlaku dalam tempoh ribuan tahun. Kemudian saya lupakan peristiwa itu.

Ternyata cerita Marikh sebesar bulan memang bermula pada tahun 2003 dan ternyata ianya ada kaitan dengan Istiqbal tahun 2003. Emel berkenaan Istiqbal Marikh pada Ogos 2003 ada mengatakan: 

"At a modest 75-power magnification Mars will look as large as the full moon to the naked eye"

Ini bermakna, dengan menggunakan teleskop yang mempunyai kuasa pembesaran sebanyak 75x, Marikh akan kelihatan sama besar dengan bulan yang dilihat dengan mata kasar.

Walaubagaimanapun, selepas itu, muncul emel-emel lain yang berbunyi:

"It will look as large as full moon to the naked eye"

Ini sekaligus mengenepikan fakta bahawa marikh hanya boleh dilihat sebesar bulan dengan menggunakan teleskop yang mempunyai kuasa pembesaran 75x. Tambah mengelirukan, emel berangkai ini disebarkan setiap tahun pada bulan Ogos sedangkan istiqbal Marikh cuma berlaku 2 tahun sekali dan tidak semestinya pada bulan Ogos (Istiqbal 2012 pada 3 Mac).

Punca penyebaran emel barangkali kerana emel berkenaan menggunakan ayat-ayat yang menarik perhatian seperti " The red planet is about to be spectacular" atau " No one alive today will ever see this again". Jadi masyarakat jadi teruja dan cepat-cepat menyebarkannya tanpa usul periksa. Punca utama adalah salah faham maksud ayat asal emel berkenaan Istiqbal dan tidak biasa dengan isu-isu sains. Ini kerana emel yang disebarkan mengenepikan separuh dari ayat sebenar serta tidak menilai kesan sekiranya Marikh betul-betul boleh dilihat sebesar bulan dengan mata kasar (bumi huru hara disebabkan kesan graviti). 

Nota Astronomi:

Apakah yang dimaksudkan dengan teleskop mempunyai kuasa pembesaran (Magnification) 75x?

Formula magnification (mudah) adalah seperti berikut:

Magnification =  Telescope focal length/ Eyepiece focal length.

Teleskop XT10 saya mempunyai focal length 1200mm dan ianya disertai dengan eyepiece 25 mm .Justeru, gabungan kedua-dua nya membolehkan saya mencerap dengan magnification sebanyak 48x. Untuk melihat marikh dengan kuasa pembesaran 75 kali saya memerlukan eyepiece bersaiz 16mm. 


Sumber:

No comments:

Post a Comment