Wednesday 22 February 2012

Nota cerapan planet 22/02/12

  1. Semalam mencerap planet dalam pukul 8 malam. Cuaca cerah dan baik. Planet Zuhrah dan Musytari menghiasi langit barat. Tak lama selepas itu planet Marikh terbit. 
  2. Nampak jelas kemerahan planet Marikh. Saya tak rakamkan gambar Zuhrah. Gagal rakamkan planet Marikh. 
  3. Namun dari cerapan nampak sedikit ciri-ciri pada permukaan Marikh. Nampak warna hitam pada permukaan dan nampak juga polar cap yang berwarna putih. Dengan magnification 160x, marikh kelihatan sangat kecil. Saya tak rasa saya boleh nampak apa-apa dengan teleskop 90mm saya.
  4. Zuhrah kelihatan macam bulan separuh penuh.. cerah lebih cerah dari Musytari.
  5. Musytari tak secerah ketika Istiqbal, namun mudah dicerap. 4bulan kelihatan. Ini masa-masa terakhir nak cerap planet Musytari..akan datang kena tunggu sehingga bulan 9/10.
  6. Berikut adalah gambar Musytari yang saya rakam:
Musytari 22/02/12 ~jam 8.30 malam


  7. Berikut pula adalah imej Marikh. Walaupun tidak jelas, saya boleh lihat polar caps pada marikh            (dengan    mata kasar lebih jelas.  ) Ini adalah imej Marikh pertama saya rakamkan!!

Agak sukar merakam imej marikh dengan teknik afocal. Magnification pula tak cukup.

No comments:

Post a Comment