Friday 11 February 2011

Near Earth Objects(NEO)..Planet Nibiru menghampiri bumi??

Kisah planet nibiru menghampiri bumi sudah lama dicanangkan di laman-laman web serta facebook. Ramai yang suka mengaitkannya dengan kemusanahan bumi serta lebih berat di kaitkan dengan sebuah hadis yang tidak sahih. Ada juga yang berkongsi video tanpa usul periksa dengan tujuan kononnya mengajak orang bertaubat, dan berbuat kebaikan. Sedangkan saya fikir ianya memberikan kesan negatif terhadap agama Islam.


Kadangkala saya hairan dengan kegagalan segelintir masyarakat untuk mengesan berita yang sudah terang palsu. Planet nibiru sebagai contoh di dakwa mampu memusnahkan 1/3 bumi, dan akan menghentam bumi pada tahun 2012. Tidakah ini bermakna sepatutnya ketika ini planet ini sudah pasti dapat di lihat dengan mata kasar. Planet Jupiter umpamanya, kini berada 838 juta km jaraknya dari bumi mampu kita lihat dengan mata kasar setiap malam. Juga planet venus yang berada 140 juta km jaraknya dari bumi mampu kita lihat dengan begitu jelas. Berapakah jarak planet nibiru untuk melanggar bumi pada tahun 2012? apakah kelajuan planet nibiru yang membuatkan ianya mampu melanggar bumi pada tahun 2012 tanpa boleh di kesan dengan mata kasar mahupun teleskop?? sedangkan cahaya mengambil masa lebih kurang 47 minit untuk bergerak dari planet jupiter ke bumi..apatah lagi planet yang mampu memusnahkan sebahagian besar bumi.


Gambar Planet Venus kelihatan berdekatan dengan bulan secara relatif dari bumi. Gambar ini saya ambil pada syawal lepas
Planet Jupiter(bintang cerah sebelah atas bumbung rumah) boleh dilihat dengan mata kasar. Gambar di ambil ketika opposition tahun 2010

Justeru, suka untuk saya kongsikan video berkaitan dengan NEO pada post kali ini. Barangkali ianya tidak berkait secara terus dengan planet nibiru, namun saya yakin ianya serba sedikit memberi maklumat mengenai object berdekatan dengan planet bumi(NEO). Barangkali selepas berita planet nibiru reda, timbul pula berita-berita mengenai object lain. 

Sukarelawan NEO dan Pertahanan Planet(Planetary defense) telah menghasilkan video berkaitan isu terkini dalam pertahan planet kita daripada asteroid dan komet. 


Saintis dan Ahli Astronomi telah lama khuatir terhadap kebarangkalian kemusnahan planet bumi akibat hentaman object dari angkasa. Di dalam dokumentari ini, pakar antarabangsa memberi pandangan berkenaan perancangan dalam mempertahankan planet kita dari hentaman asteroid dan object angkasa serta mengulas tentang kebarangkalian hentaman yang memusnahkan bumi berlaku.

PART 1 Apakah itu NEO? Bagaimana ianya boleh menghentam bumi?



PART 2 Apakah langkah-langkah yang telah dirancang untuk mempertahankan bumi dari NEO?


PART 3 Patutkah kita khuatir mengenai NEO?


PART 4 Mungkinkah ada misi untuk melawat NEO?


Saya berharap video diatas dapat membantu kita berfikir mengenai sesuatu berita sebelum kita canangkan kepada orang ramai dan membantu kita menjawab beberapa kekhuatiran serta kekusutan akibat berita palsu yang disebarkan melalui internet. Sekian....


No comments:

Post a Comment