Friday 28 October 2011

Musytari (Jupiter) Menghampiri Bumi Bhg 2

Date: 28/10/11
Time: 2150-2250 hr
Location: Asahan Melaka
Object : Musytari (Jupiter)
Equipment: Orion XT10 Classic Dobsonian, 15mm Plossl Eyepiece, 2x Barlow, Nikon Coolpix 8Mp.
Weather: Cloudy

Post kali ini adalah berkaitan dengan cerapan saya pada malam semalam. Selepas saya post, berkenaan dengan awan dan time lapse etc, saya menjenguk ke luar rumah. Saya dapati keadaan berawan, namun apa yang baiknya ialah, Musytari masih jelas kelihatan walaupun sedikit malap akibat dilitupi awan nipis. Jadi saya bergegas mengangkat peralatan saya (Orion XT10). Tak tahu kenapa, tapi OTA rasa lagi berat dari 2 tahun lepas. Ini merupakan kali kedua saya mencerap menggunakan Orion XT10 di Malaysia. Cerapan pertama cuma bertahan kurang 1minit. Post kali ini juga merupakan kelangsungan dari post Musytari Menghampiri Bumi yang saya post beberapa minggu lepas.

Keadaan cuaca bukanlah yang terbaik, namun sejak 2-3 hari, langit sentiasa mendung, jadi walaupun berawan, saya teruskan juga cerapan. Hasilnya tidak mengecewakan, saya berjaya mencerap selama sejam. Gambar-Gambar dibawah adalah gambar yang sempat saya rakamkan semalam. Saya mengambil beberapa video Musytari dan kemudiannya di Proses menggunakan Registax (link download di sebelah kanan blog). Sila klik gambar agar lebih jelas.

Musytari 281011. Nothern and Southern Equatorial Belt jelas kelihatan.

Bulan Musytari, Europa(titik kecil atas) dan Musytari menari bersama :)

Musytari dan bulan nya Io (titik kecil)

Dari atas, Ganymede, Europa, dan Musytari

Imej terbaik saya setakat ini, selain North, and South Eq Belt, North n temperate and South s Temperate belt Juga kelihatan. Nothern dan Southern Polar region juga jelas..

Musytari dan bulan nya Io
Walaupun banyak ciri Musytari yang dilihat melalui gambar yang saya rakam, namun, bukan semua ciri yang saya lihat menerusi teleskop ada dalam gambar. Ini di sebabkan limitation kelengkapan fotografi serta teleskop saya yang bukanya dicipta untuk astrophotografi. 

Ada 4 bulan Musytari yang saya lihat pada malam itu. Kedudukan Ganymede, Europa, dan Io adalah seperti dalam gambar diatas. Manakala Callisto berada sedikit jauh dengan Musytari. Jadi agak sukar untuk saya rakamkan.

Selain itu, jalur pada musytari juga lebih jelas berbanding dengan gambar-gambar di atas. Imej Musytari sangat jelas dan terang. Walaupun terdapat ganguan dari atmosfera bumi, ianya merupakan imej terbaik pernah saya lihat menerusi teleskop.

Selain dari Musytari dan bulan-bulannya, saya juga melihat satu bintang tidak jauh dengan kedudukan Callisto. Bintang itu adalah HIP10310 bermagnitude 8.35. Kedudukan Musytari dan bulan-bulannya adalah seperti gambar dibawah. Gambar di bawah dihasilkan dengan menggunakan Stellarium
Dari atas, Ganymede, Europa, Musyatri, Io, Callisto dan bintang HIP10310.(dihasilkan dengan menggunakan Stellarium)
Imej-Imej yang dihasilkan adalah dari video yang diproses. Kesemua video saya letakan bersama pada laman youtube. Bulan-Bulan Musytari juga kelihatan dalam video. Keadaan atmosfera menyebabkan imej video tidak jelas, tidak seperti gambar yang di proses. Video berkenaan adalah seperti di bawah:



Kesimpulan:

Pada post yang lepas saya telah merancang untuk mencerap Musytari ketika Istiqbal, dan saya telah berjaya melakukan nya. Ketika saya menulis log ini, cuaca mendung. Saya tidak fikir cuaca seperti semalam mudah di dapati ketika musim hujan begini. Saya bukan sahaja berjaya mencerap, tetapi merakam gambar Musytari dan 3 bulan nya iaitu Ganymede, Europa dan Io. Jalur-jalur Musytari juga jelas kelihatan ketika cerapan semalam. Great Red Spot tidak kelihatan. Ia berada pada kedudukan sisi planet ketika cerapan di lakukan.

Hakikatnya kedudukan Musytari membantu cerapan pada kali ini. Musytari berada berdekatan dengan bumi berbanding kedudukanya pada masa-masa lain dalam tahun ini. Musytari akan menghampiri bumi setiap tahun. Jadi tahun hadapan ianya akan berlaku lagi. Sekian...

Selamat Mencerap Musytari, Istiqbal Musytari 2011!!!



No comments:

Post a Comment