Saturday 29 October 2011

Pembetulan dan Perincian Laporan Cerapan 291011

Post kali ini adalah pembetulan dari Log Cerapan Ribut di Musytari, Bulan dan Andromeda semalam. Semalam saya melakukan cerapan pada planet Musytari. Dan saya tulis laporan menerangkan apa yang saya lihat iaitu Great Red Spot. Berikut adalah gambar berlabel hasil cerapan semalam.
Gambar 1: Ciri a dan ciri b pada Musytari di terangkan didalam post ini. NEB adalah Northern Equatorial Belt dan SEB adalah Southern Equatorial Belt

Di dalam Log Cerapan semalam, saya ada menekan kan ciri b pada Gambar 1. Saya secara tidak sengaja menyangka bahawa ciri b pada Gambar 1 merupakan Great Red Spot (GRS). Ini sekali gus mendakwa ciri b berada pada Southern Equatorial Belt (Jalur khatulistiwa selatan).

Walaubagaimanapun, setelah habis menulis Log Cerapan, saya teliti kembali gambar-gamber yang saya ambil. Saya tidak dapat mengenal pasti ciri a. Ketika itu saya menyangka ciri a berada di Northern Equatorial Belt(NEB). Jadi saya google NEB untuk mendapat maklumat berkenaan dengan jalur tersebut.

Barge

Apa yang saya temui ialah laporan cerapan mengatakan ternampak bintik hitam pada NEB. Baru saya sedar ciri b berada pada NEB sekaligus dan ciri b bukan GRS. Ciri b adalah keadaan yang dipanggil sebagai Barge pada Musytari. Ramai ahli astronomi amatur perasan ciri ini. Bahkan lebih dari satu barges boleh kelihatan pada NEB. Barge merupakan ribut pada NEB Musytari
Gambar 2: Ini adalah gambar 1 yang di zoom dan di edit. Kelihatan GRS di sebelah bawah dan Barge pada sebelah atas.

GRS
Ini menjadikan ciri a sebagai GRS. GRS adalah ribut besar pada permukaan Musytari. Saiz GRS amat besar dan boleh memuatkan 2-3 bumi. Ketika SEB hilang pada tahun 2010, GRS kelihatan lebih jelas.Saya akan cuba buat bacaan dan akan menulis berkenaan dengan Musytari untuk post bulan hadapan.

Kesimpulan
Pada asalnya saya fikir ciri b adalah bulan musytari. Namun, setelah diteliti, keempat-empat bulan berada di tempat lain. Lantas saya membuat kesimpulan awal bahawa ciri b adalah GRS. Ternyata saya silap, GRS yang sebenar adalah ciri a. Bahkan saya telah teliti laporan-laporan cerapan dari ahli astronomi amatur lain didalam forum-forum.

Apa yang membuatkan saya sangsi pada mulanya ialah ciri b agak gelap berbeza dengan GRS y saya lihat pada tahun 2010. Selain itu ciri a juga lebih mirip kepada GRS. Kesilapan besar kali ini adalah saya tersalah label antara NEB dan SEB. Selepas teliti artikel di internet dan buku, saya tahu kesilapan saya.

Ini membuktikan beberapa perkara penting dalam cerapan sebagai ahli astronomi amatur. Pertama, kepentingan forum sebagai bahan rujukan. Kedua, kepentingan Log Cerapan dalam hobi astronomi. Sekiranya saya tidak menulis log cerapan, saya tidak akan perasan apa pun yang saya lihat dan tidak akan perasan kesilapan saya. Log Cerapan penting!...

Semalam saya bukan sahaja nampak 1 ribut pada Musytari, tapi 2!!! sekian....

No comments:

Post a Comment