Saturday 29 October 2011

Ribut Pada Musytari, Bulan dan Andromeda

Tarikh: 29/10/11
Masa: 2030-2230
Objek: Musytari(Jupiter), Andromeda
Teleskop/Eyepiece: Orion XT10, 15mm Plossl, 2x Barlow, 35mm 2inch Q70 eyepiece
Cuaca: Sedikit berawan.

Post kali ini ringkas. 29/10/11 tarikh Istiqbal Musytari tahun ni. Bila Istiqbal, Musytari berada hampir dengan Bumi. Perkataan Istiqbal tu sendiri membawa makna ''perbuatan menghampiri sesuatu''. Jadi bila hampir, banyak ciri-ciri Musytari yang boleh di lihat. Ikut log cerapan semalam, Great Red Spot (ribut besar pada Musytari) tidak kelihatan.

Cerapan Tahun lepas juga, saya tulis nampak samar-samar. Masa tu saya tidak pakai barlow dan eyepiece 15mm lagi. Cuma pakai 25mm eyepiece sahaja. Tahun ini, Alhamdulillah saya yakin, dan mengesahkan bahawa dengan teleskop 10 inch, GRS boleh di cerap. Silapnya, saya tak bawa keluar teleskop Mak Cass 90mm. Tapi rasanya mungkin tak kelihatan dengan Teleskop kecil.

Kali pertama lihat GRS hari ni, mula-mula ingatkan moon transit. Tapi tengok keliling Musytari, ada je 4 bulan dia. Jadi tidak syak lagi itu GRS. Berikut adalah foto-foto Musytari yang diambil pada 29/10/11.Sila klik pada gambar untuk dibesarkan:
GRS pada South Eq Belt Musytari :)
Gambar lain yang di edit. Kelihatan seperti bintik hitam melalui teleskop
Io dan Musytari. GRS jelas kelihatan. Gambar terbaik setakat ini
Sebelum mencerap Musytari, saya sempat menghalakan teleskop kearah bulan. Bulan pada fasa bulan sabit terbenam awal. Selepas isyak ia sudah berada di balik pohon-pohon di kampung. Jadi tiada report penuh untuk bulan kali ini. Berikut adalah gambar bulan tadi, sekitar Jam2030.
Bulan Sabit hampir terbenam kelihatan dipucuk pokok di belakang rumah jiran

Setelah puas mencerap Musytari, dan berjaya merakam imej Musytari, saya mengeluarkan eyepiece Orion Q70 32mm 2inch eyepiece yang belum pernah saya guna. Saya halakan finderscope kearah buruj Cassiopeia. Kemudian dari situ saya sekali lagi cuba mencari Andromeda. Segan untuk saya mengaku, saya belum pernah dapat mencari Andromeda sebelum ini.

Namun, kali ini saya berjaya. Agak teruja juga. Banyak objek saya lihat malam ini. Andromeda melalui teleskop tidak seperti yang disangka. Tidak seperti gambar-gambar di internet. Tapi saya dapat mengenali nya.

Orion Nebula timbul lewat. Keadaan berembun, dan panas. Saya membuat keputusan untuk menamatkan cerapan pada kali ini. Cuaca yang cerah memberikan saya peluang untuk mencerap. Walaupun berawan, tapi awan tidak pula menutup Musytari.

Insya'Allah kalau cuaca mengizinkan dan kalau saya rajin, saya nak keluar mencerap Orion Nebula selepas tengah malam.Sekian.... :-)

Terdapat sedikit kesilapan dalam laporan cerapan ini. Pembetulan dan Perincian cerapan 291011 boleh di dapati di sini [link]

No comments:

Post a Comment