Thursday 10 November 2011

Bulan dan Musytari melalui Binokular

Tarikh: 10/11/11
Masa : 0010-0030
Objek: Bulan dan Musytari
Peralatan: Kamera compact dan Celestron Upclose 10x50 binocular
Cuaca: Cerah

Dari tingkap saya dapat mengangak langit telah cerah. Awan telah berlalu. Jadi saya buat cerapan ringkas. Tidak lama, saya cuma menggunakan binocular. Musytari dan bulan kelihatan dekat diantara satu sama lain. Peristiwa ini dipanggil conjuction atau Ijtimak dalam bahasa arab (kemudianya diguna sebagai bahasa melayu).
Saya boleh lihat kedua-dua objek serentak menerusi binokular saya FOV 7degree.

Saya juga halakan binokular kearah Jupiter. Saya boleh lihat beberapa bulan Jupiter. Saya tidak lihat dengan jelas, sebab binokular tidak stabil. Saya percaya saya nampak Europa. Akan datang saya akan buat cerapan lebih terperinci dengan binokular saya. Saya akan letakan binokular di atas tripod. Cahaya bulan sedikit sebanyak menghalang cerapan objek lain. Orion nebula tidak sejelas cerapan yang lepas. Berikut adalah gambar bulan yang saya rakam.

Bulan dan Musytari berada hampir di atas kepala selepas tengah malam.


Kemaskini 

Masa: Jam0120
Objek: Musytari
Jupiter melalui Celestron Upclose,paling hampir dengan Jupiter, Io, Europa, Callisto dan Ganymede,. Imej dihasilkan menggunakan stellarium.

 Saya tidak puas hati dengan cerapan pukul 12tgh malam. Jam 0120, saya keluar, kali ini saya ikat binokular pada tripod (saya tidak ada tripod adapter). Saya teliti kembali bulan Jupiter. Saya percaya saya nampak ke empat-empat bulan utama Jupiter. Cuma, saya agak ragu dengan Io. Berkemungkinan saya lihat Io, 3 bulan yang lain saya pasti. Europa, Ganymede dan Callisto. Semuanya kelihatan Melalui Binokular. Sekian

No comments:

Post a Comment