Wednesday 9 November 2011

Zuhrah dan Utarid sejurus selepas matahari tenggelam

Tarikh: 09/11/11
Masa : 1930
Objek: Zuhrah
Peralatan: Kamera Nikon Coolpix 8Mpixel, Teleskop Orion 10inch
Cuaca : Berawan

Selepas Matahari terbenam, saya sudah bercadang lebih awal untuk menjenguk ke langit  barat. Saya sudah lihat satu 'bintang' cerah di sebelah barat (lebih kurang). Saya pasti itu venus (zuhrah). Saya tidak berharap untuk lihat venus dari teleskop. Tapi, saya bawa keluar juga teleskop saya. Apa yang saya lihat, kelihatan seakan bintang biasa (warna putih) yang cerah bersinar.

Tidak jauh, dari venus, ada 'bintang' yang sedikit kurang cerahnya berbanding venus. Namun cukup untuk saya lihat dengan mata kasar walaupun cahaya mentari yang tenggelam masih ada diufuk. Saya rakamkam gambar menggunakan kamera compact Nikon saya. Berikut adalah gambar berkenaan.

Zuhrah, sebelah kanan, dan Utarid di sebelah kiri. Gambar diambil dengan kamera nikon coolpix 8Mpixel dengan mood Night Landscape. Lokasi gambar diambil; Asahan Melaka


Tamat cerapan singkat saya, saya masuk ke rumah, dan meneliti stellarium bagi mengenal pasti objek yang saya lihat. Zuhrah kelihatan sejurus selepas matahari tenggelam, ianya berada lebih kurang 20 darjah dari arah barat (ke kiri). Tidak jauh dari Zuhrah adalah planet Utarid, kini ianya kelihatan hampir dengan Zuhrah. Zuhrah mempunyai magnitude -3.8 manakala Utarid pula -0.21 (Stellarium).

Saya tamatkan cerapan awal kerana cuaca berawan. Bulan dan Musytari main sorok-sorok disebalik awan. Jadi saya tidak bercadang untuk duduk lama diluar. Pada hari ini, bulan kelihatan hampir dengan Musytari. Saya tidak bepeluang untuk rakamkan nya. Tapi, Zuhrah dan Utarid menjadi pengganti cerapan saya pada hari ini. Sekian.




No comments:

Post a Comment