Sunday 6 November 2011

Ulasan '' A Long Way Gone'', The True Story of a Child Soldier

Memori tentang hidup saya ketika berumur 12 tahun kebanyakannya berkisar dengan zaman persekolahan. 12 tahun bagi majoriti kanak-kanak di Malaysia merupakan kemuncak bagi zaman kanak-kanak, masing-masing berada pada tahun akhir sekolah rendah dan pastinya sibuk dengan persediaan peperiksaan UPSR.

Ismael Beah dan memoirnya A Long Way Gone

Pastinya cerita yang sama tidak dilalui oleh Ismael Beah, penulis buku A Long Way Gone, kisah benar hidupnya sebagai seorang askar kanak-kanak. Ketika berumur 12 tahun lagi, peperangan dinegaranya Sierra Leone menyebabkan dia menjadi pelarian, cuba mencari keluarga yang terpisah dan cuba mendapatkan tempat berlindung dari keganasan peperangan.

Pada ketika umurnya antara 13-16tahun, kesemua ahli keluarganya terkorban akibat peperangan. Ini menyebabkan dia lari mendapatkan perlindungan di sebuah kem tentera yang kemudiannya beliau di rekrut menjadi tentera. 

Sepanjang hidupnya sebagai tentera, beliau berhadapan dengan pelbagai kisah hitam, peperangan mengajarnya untuk mengenepikan kemanusian. Dia menjadi mangsa peperangan yang menyebabkan dia menjadi ganas cuba untuk menuntut bela kematian keluarganya.

Hidup sebagai askar, menyebabkan Ismael terlibat dengan dadah, ganja dan sebagainya. Kisah hidupnya sebagai tentera merupakan pengakuan berani yang dibuatnya terhadap kisah silam beliau. Kisah beliau, di pusat pemulihan pastinya menyentuh perasaan pembaca, bagaimana kanak-kanak yang begitu liar akibat perang, ditambah dengan gangguan mental akibat memori silam dipulihkan oleh pasukan yang benar-benar mahu mereka kembali ke kehidupan normal.

Apa yang menyentuh hati apabila Ismael dan kanak-kanak lain menikam seorang pekerja di pusat pemulihan, sekembalinya pekerja itu dari hospital dalam keadaan tempang akibat di tikam dibahagian kaki, beliau cuma berkata kepada Ismael dan kanak-kanak lain, '' It's not your fault that you did such thing to me''. Begitu kuat semangat mereka membantu kanak-kanak yang di eksploitasi di dalam peperangan.
Tentera Kanak-Kanak dari Sierra Leone. APC adalah kependekan dari ''All People Congress'' parti politik yang memerintah Sierra Leone pada 1967

Di Sierra Leone, di anggarkan 10 000 ke 30 000 kanak-kanak bawah 18 tahun direkrut sebagai tentera. Di anggarkan sekitar 300 000 ke 800 000 kanak-kanak seluruh dunia menjadi mangsa dan terlibat dalam peperangan sebagai tentera. Kisah Ismael merupakan salah satu kisah dari ratusan ribu kanak-kanak yang di rompak masa kecil mereka akibat peperangan.

Barangkali di dalam filem perang, digambarkan sebelah pihak baik, dan sebelah pihak jahat. Namun, Ismael Beah menekan kan, di dalam perang, semuanya jahat. Masing-masing membunuh di antara satu sama lain. Di Sierra Leone, kanak-kanak yang menyertai pemberontak (RUF) menganggap tentera adalah jahat dan membunuh keluarga mereka, manakala kanak-kanak yang menyertai tentera kerajaan beranggapan sebaliknya.

Kesimpulan:

Buku ini memberikan saya satu perasaan bersyukur terhadap zaman kanak-kanak yang saya lalui. Pengakuan Ismael, serta pengalaman yang di laluinya perlu di ketahui oleh semua pihak. Hanya orang gila yang memilih jalan peperangan, sekiranya masih ada jalan damai. Sekian..

links:

No comments:

Post a Comment