Friday 16 March 2012

[Foto] Ijtimak Musytari dan Zuhrah

Sekarang giliran saya pula untuk post gambar Musytari dan Zuhrah (Jupiter and Venus Conjunction). Sudah berhari-hari hujan, dan mendung, lebat pula tu. Malam 16 Mac 2012, Alhamdulillah cerah. Allah taala bg rezeki untuk saya menikmati ciptaan nya. Berikut adalah beberapa gambar yang saya rakam ketika ijtimak Musytari dan Zuhrah kali ini : )

Musytari Zuhrah dan Jalur Gemilang

Musytari dan Zuhrah ketika selepas matahari terbenam

Disebalik daun pokok delima

Zuhrah lebih cerah dari Musytari

Masih tinggi di langit sebelum terbenam

Musytari dan Zuhrah dilangit Asahan Melaka

Akhir sekali saya dan kedua-dua planet:)
Melepas geram hujan berhari-hari. Alhamdulillah walaupun tak pakai kamera canggih-canggih, dapat juga rakam kan ijtimak Musytari dan Zuhrah baru-baru ni. Zuhrah dan semakin nak 'menghampiri' matahari untuk transit Zuhrah Jun 2012. Lepas Jun 2012 kena tunggu 100 tahun lebih baru dapat tengok transit Zuhrah.

Selepas ni saya target untuk cerap Zuhal yang terbit semakin awal. Semoga malam-malam akan datang lebih cerah pada malam ini. Malam 16 Mac, langit timur berawan : ( 

No comments:

Post a Comment